„Kontrolní orgán Centra pro regionální rozvoj zjistil v zadávacích podmínkách nepřesnost, která by vedla ve svém důsledku ke korekci nebo odejmutí poskytnuté dotace,“ uvádí se v zápise z jednání rady. „Zadávací řízení běží, ukončeno bude kolem osmnáctého, takže v dubnu bychom měli mít vybráno. Doporučili nám vyhlásit řízení znovu kvůli cyklověži, kterou dodává jediný výrobce,“ sdělil místostarosta Václav Mačát.

„Zadávací řízení bylo podle nás v pořádku, nechtěli jsme ale kontrolnímu orgánu odporovat a pro větší jistotu jsme řízení vyhlásili znovu. Takže teď je to podle jejich představ. Nechtěli jsme riskovat, že bychom nedostali dotaci,“ vysvětluje Václav Mačát. Podle místostarosty nebude mít zhruba měsíční posun zahájení stavby dopravního terminálu na termín dokončení, který je plánovaný na konec září letošního roku, žádný vliv.

Součástí projektu je rovněž automatická parkovací věž pro jízdní kola. Původní kapacita cyklověže byla 60 bicyklů. Radnice však musela přistoupit ke změně a na terminálu tak nakonec vyroste cyklověž pro 118 kol.  

Téměř dvojnásobný počet úložných pozic kritizují někteří opoziční zastupitelé i část veřejnosti. Podle zastupitele Josefa Jílka (KDU-ČSL) je stavba cyklověže neekonomická. „Dlouhodobým sledováním bylo zjištěno, že počet zaparkovaných kol bývá obvykle v rozmezí tří až sedmi kol. Předpokládejme, že se zvýší počet cyklistů jedoucích na vlakové nádraží a do cyklověže bude uloženo 15 kol. Jednoduchým výpočtem zjistíme, že uložení jednoho kola by město vyšlo na 733 tisíc korun,“ uvažuje Jílek.

„Kdo bude cyklověž využívat? Pouze někteří z denně dojíždějících vlakem do práce nebo do školy a zpět tentýž den. Podle průzkumu je to dvacet až třicet osob. Někteří radši kolo zamknou jako doposud zdarma někde u budovy,“ domnívá se Jaroslav Strouhal.

Radnice věří, že si cyklověž oblibu získá a zaplní se. Navýšení počtu úložných míst město podle místostarosty Mačáta muselo akceptovat. „Do projektu jsme navrhli cyklověž s kapacitou 60 kol. Výrobce však od záměru výroby cyklověží pro 60 kol upustil a dodává pouze cykloveže s kapacitou 118 kol. Nezbylo tedy, než upravit projekt na tuto kapacitu, jinak bychom přišli o dotaci,“ vysvětluje Václav Mačát. „Finanční dopad této změny je přitom minimální,“ dodává místostarosta.

Celkové náklady na stavbu dopravního terminálu se vyšplhají na téměř 29 milionů korun. Čtyřiadvacet milionů pokryje dotace, kterou se městu podařilo získat z Integrovaného regionálního operačního programu. Necelou polovinu prostředků, kolem deseti milionů, tvoří náklady na vybudování cyklověže.

Pokud jde o využití kapacity cykloveže, město sází i na narůstající oblibu elektrokol. „Elektrokola se stávají velice důležitou alternativou k přehuštěné automobilové dopravě,“ říká Václav Mačát. „Pro turisty, kteří přijedou na elektrokolech bude jistě pohodlnější odložit kolo do cyklověže a prohlídku města absolvovat pěšky. Bezpečné parkování elektrokol v centru města není a nebude v budoucnosti možné,“ pokračuje místostarosta.

Všechny cyklověže v ČEsku podle Václava Mačáta fungují velmi dobře ke spokojenosti uživatelů, snad kromě Pardubic, kde je v těsné blízkosti věže 450 krytých parkovacích stání pod dohledem kamer. „Předpokládáme, že cyklověž bude mít úspěch i v našem městě,“ uzavírá místostarosta Mačát.