Vzhledem k nástupu integrovaného dopravního systému je možné na jednu jízdenku cestovat vlakem i autobusem, na mnoha relacích se cestování zlevnilo a rozšířilo.

Například do Květné, Pomezí i Poličky jede poslední spoj ze Svitav ve 23.05 hodin, který mohou využít zaměstnanci z odpoledních směn a obyvatelé Poličky mají nyní možnost velmi rychlého a pravidelného vlakového spojení s Brnem, Pardubicemi nebo Prahou s jediným přestupem ve Svitavách. Tím však výčet pozitivních změn končí.

Podstata integrovaného dopravního systému by měla spočívat v jednoduchosti a zapamatovatelnosti, tj. například odjezdy spojů ze zastávky po celý den ve stejnou minutu. Takto systém funguje ve Švýcarsku. Najdete-li spojení z bodu A do bodu B, tak jej můžete využít i za hodinu, za dvě hodiny, atd. Takto systém úspěšně aplikuje i sousední Jihomoravský kraj. Nikoliv však Pardubický kraj, kde spoje jedou jinak v pracovní dny, jinak v sobotu, jinak v neděli a navíc mají jednotlivé spoje rozdílné cíle nebo projíždějí jiné zastávky. A zde se dostáváme k problému, nad kterým žasnou i odborníci z dopravních univerzit.

Jede pomalu

Projíždějící vlak a souběžně jedoucí zastávkový autobus. Tento jev je nejvíce aplikován právě na Svitavsku, ať již to jsou zastávky mezi Českou Třebovou, Svitavami a Březovou nebo mezi Svitavami a Poličkou.

Na trati do Poličky je projíždějící samostatný motorový vlak odůvodňován technologickými důvody, kdy je nutno vyčkat na přípoje ve Svitavách a stihnout křižování v Poličce.

V předcházejících letech však byla trať výrazně zmodernizována a podle zástupců zhotovitele vyhovuje pro rychlost osmdesát kilometrů za hodinu. Přesto však je mezi svitavským nádražím a zastávkou dodnes povolena rychlost poloviční a tedy stejná jako před modernizací. Kdyby byla rychlost zvýšena, nemusel by vlak zastávky projíždět. Záměr? Díky projíždění tak není například možnost přímého spojení z Vendolí do Pomezí.
Rovněž nové výkonné motorové vlaky by umožnily na zdejších kopcovitých tratích zkrátit čas jízdy. Ty jsou však podle Českých drah určeny na rovinaté tratě v okolí krajského města.

Do práce stopem

Pro mnoho obyvatel se však spojení se světem zhoršilo. „Ve všední dny to ještě jde, ale víkend je katastrofa. Pracuji v České Třebové, a to i o víkendu. Vlak nám tu teď nezastaví a já tak o víkendu nemám jinou možnost než chodit na stopa. Jenom čtyři spoje za den a první o půl osmé. Další končí na autobusovém nádraží a na to vlakové se musí přes kilometr pěšky. To mají být změny k lepšímu? Starostům je to jedno, jezdí autem. Nehledě na to, že když má autobus zpoždění nebo nejede, člověk se nic nedozví. Kdežto na zastávce vlaku je rozhlas, který zpoždění hlásí. Ke všemu se na zastávce autobusu není kde schovat a ani lavička tam není. Navíc ranní autobus míval i patnáct minut zpoždění a vlak ve Svitavách byl pryč. Každé ráno nás jezdilo deset a dvě z nás musely z práce odejít, protože se tam nemají jak dostat,“ komentuje změny Jana Víšková z Květné.

Tím se dostáváme k dalšímu problému, kterým je informování cestujících. V této problematice opět nakoukneme do sousedního Jihomoravského kraje, kde byl integrovaný systém připravován tři roky a každá domácnost tři měsíce před jeho spuštěním dostala do poštovní schránky informativní leták a jízdní řád. V Jihomoravském kraji je zřízen jednotný dispečer, který zodpovídá za vlaky i autobusy a při zpoždění autobusu přikáže vlakům čekat a na zastávkách poté cestující naleznou displej, který je informuje o odjezdech a zpoždění.

O minuty…

V Pardubickém kraji nic takového neexistuje, vlaky na zpožděné autobusy nečekají, o zpoždění nikdo neinformuje a na mnoha místech ještě den po změně nebyl vylepen jízdní řád. „Jezdím z Letohradu do školy ve Svitavách a na ranním vlaku z Letohradu do Ústí jezdily do změny velké vozy, které byly vždy plné. Nyní jezdí malý motorák s jedním vagonem a polovina lidí musí stát. Odpolední cesta zpět je ještě horší. Přijíždím do Ústí a zároveň odjíždí vlak do Letohradu. Na další musím hodinu čekat,“ uvedl student Václav Jehlička z Letohradu.

A má pravdu. Některé nepřípoje jsou až do očí bijící. Ať již vzpomenuté Ústí nad Orlicí nebo například Česká Třebová. Zatímco rychlík ze Svitav přijede v 8.12 hodin, tak osobní vlak do Ústí nad Orlicí odjel v 7.56 hodin, zatímco vlak ze Svitav přijede v 15.12 hodin, tak rychlík do Prahy odjel v 15.09 hodin. Stejné je to i v opačném směru.

Zmatky v tarifu jsou pak již jen hořkou tečkou. Zatímco cestující ze Svitav do Pardubic zaplatí devadesát korun, tak cestující jedoucí přes Svitavy do Pardubic z Poličky zaplatí o celých dvacet korun méně.

JAN VESELÝ, Poličsko