Velké slevy a akční nabídky jsou jednou z možností, jak ušetřit. Nejinak je tomu ve Svitavách. Obchodní řetězce snížily ceny o dvacet až padesát procent na vybrané zboží ze zimní kolekce. U zlevněné elektroniky se jedná o doprodej jednotlivých kusů. Levněji lze pořídit rovněž starší modely zboží, třeba kola.

Krize? Zlevníme

Letos je situace umocněna ekonomickou krizí. Obchodníci reagují na nižší tržby a vyvěšují poutače, které lákají na slevy. Nižší zisky zaznamenal obchod se značkovým oblečením na svitavském náměstí. Sleva na oděvech se pohybuje od třiceti do padesáti procent. ,,Na počtu zákazníků to ale není znát,“ říká vedoucí Eliška Havířová. S konkurencí asijských podnikatelů bojuje klasický obchod s českou obuví. Zlevněné je především sezonní a hůře prodejné zboží. Výrazný nárůst tržeb však podle Elišky Havířové nezaznamenali.

Posílit prodej a nalákat do svého obchůdku se snaží rovněž parfumerie. „Třicetiprocentní slevy zákazníci využívají u značkových vůní,“ informuje prodavačka Iveta Dvořáková. Zbývající sortiment zůstává bez povšimnutí.

Slevy činí radost především lidem, kteří šetří. Rodiče seženou pro své děti levně zimní oblečení. S rozmyslem nakupuje Lenka Beranová. Zlevněné zboží se mi musí líbit a stejně koupi dlouho zvažuji,“ uvedla žena ze Svitav.

Odborníci ale upozorňují na nepoctivé obchodníky, kteří zboží nejprve zdraží a posléze zlevní. Zboží se rychle stane akční. Kontroly výprodejů a slev provádí obchodní inspekce. „Ve Svitavách jsme provedli dvacet dva kontrol s tímto zaměřením,“ informuje Miroslava Chmelíková z České obchodní inspekce v Pardubicích. Nedostatky jsme zjistili ve třech případech. Jednalo se o neuvedení konečné ceny výrobku. Obchodník prezentoval pouze procentuální slevu. (pop)