Pro město je obchvat otázkou bytí a nebytí. Tranzitu na Brno bude po otevření R35 mnohem víc než dosud. Dálnice totiž odvede část aut z přetížené D1.
„Je prvořadé, aby se pokračovalo ve stavbě obchvatu Svitav. Bez toho by R35 nebyla schůdná,“ řekl starosta Svitav Jiří Brýdl. Jenže z obchvatu, který město obkrouží z východu z Hradce nad Svitavou po mimoúrovnovou křižovatku u Opatovce, je zatím jen čára na mapě. „Stavět se nezačne dřív než v roce 2010 nebo 2011,“ připustil šéf pardubické pobočky Ředitelství silnic a dálnic Bohumil Vebr. R35 má být otevřena až v roce 2016, ale už teď vzrostla doprava ve Svitavách kvůli novému úseku D11.

Jenže zatímco Orlickoústecku stát slíbil finančně zajistit stavbu všech přivaděčů z R35, města na Svitavsku ostrouhala. Svitavy mají slíbenou pouze blíže nespecifikovanou „podporu“. „Stát se zavázal vedle financování přivaděčů na Orlickoústecko k podpoře dalších souvisejících komunikací, mezi nimi i obchvatu Svitav,“ citoval slib státu pardubický hejtman Ivo Toman.

Brněnská výpadkovka ve Svitavách s 15 tisíci aut za den je přitom po „pětatřicítce“ a silnicích v okolí Pardubic nejzatíženější komunikací v kraji. A Svitavy jsou druhé nejzatíženější město hlukem. Rámus tu podle statistiky ministerstva zdravotnictví ohrožuje zdraví 1300 obyvatelům.
Na lepší časy se blýská jen v případě obchvatu Opatova. Otevřen bude už v listopadu příštího roku.

Související články: www.svitavsky.denik.cz/R35