Dražší potraviny vyvětrají naše peněženky jen z části. Významnou částku vydají zákazníci, za další položky, které musí pravidelně kupovat jako jsou hygienické potřeby a drogistické zboží.

Přestože se ve svitavském okrese zatím ceny tohoto zboží výrazně nezvýšily, dá se očekávat, že s růstem nákladů výrobců a obchodníků spojených se zvyšováním cen energií a DPH ani takovéto zboží nezůstane na stejné cenové hladině věčně.

„Narozdíl od potravin jsem zatím nepocítila zvýšení cen u drogerie,“ potvrzuje Hana Vejrychová, matka dvou dětí ze Svitav a říká: „kupuji jen nutné věci, krášlící kosmetiku si raději přeji jako dárek, třeba k narozeninám nebo Vánocům.“

Už teď rodina s malým dítětem utratí za pleny, hygienické ubrousky, prací prášky a další běžné zboží nutné k péči o tělo minimálně dva tisíce měsíčně. Uvědomíme-li si, že pokud rodič zůstane s dítětem doma 4 roky, tak více jek polovinu měsíčního rodičovského příspěvku promyje, propere a vyhodí do koše.

Dá se předpokládat, že zdražování služeb postupně pocítí všichni. Jako jedna z prvních zdražila Česká pošta. Většina domácností využívá listovních služeb jen v nutných případech, především pro podání doporučených zásilek.

Běžné psaní pohledů a dopisů dnes vytlačily e-maily a SMSky, takže pohled za 15,-Kč (5,-pohled a 10,- poštovné) s přáním k Velikonocům si hodně lidí rozmyslí. Možná že díky takovýmto cenám dojde ke zvýšení počítačové gramotnosti nejen našich seniorů.

„Zdražení poštovních služeb jsem zaznamenala hned po Novém roce, kdy jsem posílala balík, který mi přišel za 40,-Kč před svátky, a já se stejnou výší pojistného v lednu platila 56,-Kč,“ říká Iva Konopicová z Bělé.

V dnešní době, kdy mnozí lidé přestali nakupovat některé druhy zboží v kamenných obchodech a objednávají si je z katalogů či přes internet, měli by si zákazníci virtuálních obchodů uvědomit, že zvyšování cen poštovného zvýší i konečnou cenu, kterou zaplatí za takto dodaný výrobek.