Pedagogové z místního gymnázia finišují s projektem Experimentem k poznání. Za jejich osmnáctiměsíční prací je více než osm desítek proškolených učitelů a „kuchařka" plná pokusů.

Podle členky týmu Veroniky Jílkové bylo cílem projektu ukázat efektivnější a atraktivnější možnosti výuky přírodovědných předmětů pomocí moderních zařízení při hodinách biologie, chemie, zeměpisu a fyziky. Pokusy, které běžně trvají dlouhou dobu, zvládnou moderní přístroje za zlomek času.

Sborník pokusů

Projektový tým nejprve vytvořil knihu s návody k pokusům. „Sborník obsahuje šedesát různých návodů pro experimentování v jednotlivých přírodovědných předmětech. Je to taková kuchařka od A do Z," popsal učebnici Jan Vavřín, vedoucí metodik projektu Experimentem k poznání. Čtenáři se přes úvodní slovo, zasvěcení do pokusů, přes jejich průběh dostanou až po uplatnění v praxi. Mohou například zkoumat barviva, změny počasí nebo se zabývat výživou. „Podařilo se nám připravit inspirativní metodiku pro učitele. Jednotlivé pokusy si mohou upravovat podle časových možností, podle úrovně žáků a studentů," vysvětlil vedoucí projektu. Sborník je určený nejen učitelům. Kniha totiž obsahuje nevyplněné pracovní listy, tak je fyzikáři, chemici, biologové nebo geologové mohou zadat k vypracování svým žákům.

Projekt splnil očekávání. „Měli jsme v plánu proškolit sedmdesát učitelů základních a středních škol. Proškolili jsme jich osmdesát pět. Z kapacitních důvodů jsme další zájemce už museli odmítnout," uvedl Jan Vavřín. Experimentální forma výuky učitele zaujala. Vidí v ní smysl, je zajímavější než klasické vyučování.

Zaškolení

Zaškolovacích kurzů se uskutečnilo na poličském gymnáziu celkem čtrnáct. Knihu s popsanými experimenty dostávají všichni absolventi školení. Pokud o ni projeví zájem některá ze škol, může se s týmem dohodnout. Návody jsou ke stažení také na webových stránkách projektu.