Příprava úseku Janov – Opatovec, který kopíruje současnou státovku I/35, začala už v roce 2015 a deset let od zahájení přípravy má být dálnice postavena.

„Dálnice D35 je jeden z největších rozjetých projektů. Za rok touto dobou budou na území Pardubického kraje rozestavěné čtyři úseky a následně začne pátý, tedy obchvat Litomyšle. Na všechny tyto úseky už běží stavební řízení nebo povolení,“ sdělil Radek Mátl, šéf Ředitelství silnic a dálnic ČR.

Úsek Janov - Opatovec tedy nenavazuje na již hotové části dálnice z Opatovic nad Labem do Ostrova před Vysokým Mýtem. Na mezilehlé obchvaty Mýta a zejména Litomyšle, kde byly velké spory o trasu dálnice, si řidiči budou muset ještě pár let počkat.

Psali jsme včera:

Slavnostním poklepem dnes začne stavba 12kilometrového úseku dálnice D35 Janov - Opatovec
Slavnostním poklepem se dnes začíná stavět dálnice D35 z Janova do Opatovce

Trasa mezi Janovem a Opatovcem bude technicky složitá a stavaři mají na její výstavbu jenom dva a půl roku. „Každá příprava dálnice je zapeklitá, tento úsek je náročný po technické stránce. Příprava přitom netrvala tak dlouho, za osm let jsme ji kompletně připravili,“ dodal Mátl.

Jih proti severu. O vedení trasy dálnice D35 se na Svitavsku několik let vedly dlouhé diskuze. Nakonec zvítězila jižní varianta kopírující trasu současné státovky, která je podle hejtmana Martina Netolického i Radka Mátla výhodnější a méně komplikovaná. „Obě trasy měly své plusy a minusy. Jižní je výhodnější a jsem rád, že diskuze ustaly a trasa se stabilizovala. Dlouho se vedly diskuze, kudy má vést a díky tomu dneska dálnice nestojí,“ podotkl Mátl. Severní trasa měla vést komplikovaným terénem kolem Chocně, Ústí nad Orlicí a České Třebové.

Stavbě samotného úseku Janov – Opatovec předcházela stavba železničního mostu přes budoucí dálnici. Na ten vlaky vyjedou už v červnu. V tu dobu již bude v plném proudu i stavba dálnice.

Stavba železničního mostu přes budoucí D35 u Svitav a Opatovce finišuje.Stavba železničního mostu přes budoucí D35 u Svitav a Opatovce finišuje.Zdroj: ŘSD

„Čeká nás pořádný kopec tvrdé práce, máme před sebou přemístění tři čtvrtě milionu kubíků zeminy, výstavbu 13 mostů. Tím nejdelším je 450 metrů dlouhá estakáda, která převádí novou dálnici nad stávající silnici I/35. Jedná se o most, jehož nosnou konstrukci tvoří komorový nosník o rozpětí nejdelšího pole 62 metrů,“ přiblížil stavbu Zdeněk Ludvík, ředitel firmy MI Roads, která dálnici se společností Doprastav staví. 

Dělníci také musí vybudovat šest protihlukových stěn o celkové délce 4,5 kilometru. Na trase vznikne jedna mimoúrovňová křižovatka - na konci úseku u Opatovce. Mimoúrovňová křižovatka u Janova, jež bude sloužit de facto jako "Litomyšl - východ", bude součástí pozdější stavby, a to dálničního obchvatu Litomyšle. 

Všechny informace o budovaném úseku D35 najdete ZDE

Po dokončení budou řidiči u Janova na dálnici ve směru od Litomyšle najíždět plynulým přejezdem z I/35, po 12 kilometrech pak zpět na státovku sjedou právě na mimoúrovňové křižovatce u Opatovce. Na sjezdu se ocitnou na kruhovém objezdu, z něhož budou moci pokračovat nejen na Moravskou Třebovou, do Lanškrouna či do svitavského Lačnova; z kruháku bude přímý výjezd i na nyní budovaný obchvat Svitav ve směru na Brno.

Projeďte se po dálnici z Janova do Opatovce ve videovizualizaci virtuálně už nyní:

Zdroj: ŘSD

Na stavbu D35 z Janova do Opatovce mají firmy 2,5 roku. „Nečeká nás procházka růžovou zahradou, ale jsme za tu práci rádi a jsme na ni připraveni,“ podotkl Ludvík. Cena stavby podle uzavřené smlouvy činí přes 2,5 miliardy korun bez daně.

Celý 12kilometrový úsek D35 vede podél současné silnice I/35 a kříží ji ne jednou, ale dokonce třikrát, na konci úseku pak rovněž státovku I/43 ze Svitav na Lanškroun. Právě kvůli těsné blízkosti dálnice a "staré" pětatřicítky bude současná silnice na několika místech přeložena do nové trasy. V nové stopě povede například mezi Gajerem a Mikulčí nebo před svitavským Lačnovem. Ostatně, kvůli 12 kilometrům nové dálnice bude muset být přeloženo do nové trasy téměř 18 kilometrů jiných silnic a polních cest.

Letos začne stavba i dalších úseků.

Mapa úseku Janov - OpatovecMapa úseku Janov - OpatovecZdroj: ŘSD

„Vzhledem k postupu přípravných prací v úseku mezi Janovem a Opatovcem je jeho stavba zahájena dříve než těch navazujících na zprovozněnou dálnici D35 tedy Ostrov – Vysoké Mýto, a to včetně tunelu Homole, Vysoké Mýto – Džbánov, Džbánov – Litomyšl a Litomyšl – Janov. U tunelu Homole a úseku Vysoké Mýto – Džbánov předpokládáme zahájení také v letošním roce, ostatní pak v roce příštím. Pro nás je především důležité, že stavba dálnice pokračuje, i když ty nejexponovanější úseky kolem Vysokého Mýta a Litomyšle teprve přijdou na řadu,“ uvedl náměstek hejtmana pro oblast dopravy Michal Kortyš.

Dálnice D35 je klíčovou stavbou nejen pro Pardubický kraj, ale také pro celou republiku. „Jedinou spojnicí východu a západu je dálnice D1, která praská ve švech. Letos rozběhneme jen na dálnici D35 stavbu 30 kilometrů nových úseků. Příští rok to bude rekord, kdy se bude stavět 50 kilometrů dálničních úseků. Celou dálnici od Hradce Králové do Olomouce chceme mít hotovou do konce tohoto desetiletí,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.

Stavba železničního mostu přes budoucí D35 u Svitav a Opatovce finišuje.
VIDEO: Stavba mostu u Opatovce jde do finále. Tady v červnu už pojedou vlaky

Dálnice přinese výhody mimo jiné Svitavám, které na ni čekaly roky. „Máme technickou infrastrukturu a ve městě působí zahraniční firmy, všichni se ale vždy ptají na dálnici. Před lety jsme sem dostali zahraniční investory a slibovali jim dálnici, teď konečně ji máme. Vydělá na tom i Moravská Třebová, Litomyšl a obce. Všichni potřebují rozvoj,“ řekl místostarosta Svitav Pavel Čížek.

Stavbu dálnice D35 platí Státní fond dopravní infrastruktury a stát využije i evropské dotace. „Děláme vše proto, abychom peníze na silnice měli. Vypořádali jsme se s tím i letos, kdy jsme pro dopravní stavby zajistili rekordní částku 150 miliard korun. Využijeme úvěr evropské investiční banky a budeme hledat cesty, jak zajistit dostatek peněz pro dopravní stavby,“ vysvětlil ministr Kupka. Každá tepna podle něho znamená rozvoj území, města a obce potřebují lepší dopravní dostupnost, aby si udržely lidi a firmy.

Mapa výstavby dálnice D35Mapa výstavby dálnice D35Zdroj: ŘSD