Diváky zaujaly několikametrové plameny, zbraně zásahové jednotky, souhra hasičů 
a zdravotníků při záchraně člověka z havarovaného auta i pomoc lidem uvízlým ve výškách.

Nejbouřlivější přivítání však čekalo na posádku policejního vrtulníku, která 
v jedenáct hodin přistála na heliportu hasičské základny. Jásot dětí umlkl jen na chvíli. To se zrovna stroj EC 135 snášel k zemi a poryv větru některým přítomným odhazoval z hlav čepice. Jejich nadšení se však brzy vrátilo, obzvlášť když se mohli zblízka podívat na vrtulník i jeho piloty. Kapitánem posádky byl Milan Veselý z Letecké služby Policie České republiky. Pilotování se věnuje přes třicet let a na včerejší návštěvu Svitav společně 
s kolegy doletěl ze základny v Brně.

Na akci se letci zdrželi necelé dvě hodiny. Právě jim totiž začíná sezona, podobně jako houbařům, které v letních měsících hledají při pátracích akcích. Sběrači však nejsou jedinými „klienty" letecké služby.

„Pomáháme i při úrazech cyklistů nebo při nehodách v těžko dostupných místech, jedná se třeba 
o lezce ve skalách," říká Milan Veselý. Tím však výčet úkolů posádky vrtulníku letecké služby zdaleka nekončí. Ačkoliv jsou totiž piloti zařazeni pod policii, tak létají i pro další složky záchranného systému. Kromě záchranářů tak asistují třeba hasičům. „Loni jsme během období sucha hasili prakticky každý den," vzpomíná na vlnu veder, která v roce 2015 způsobila nejenom 
v Pardubickém kraji řadu požárů v přírodě.

Výčet práce pilotů je tedy rozsáhlý – pomáhají při hledání ztracených lidí, 
z výšky monitorují dopravu, k tomu společně se záchranáři letecky transportují zraněné pacienty do nemocnice i hasí lesní požáry. Kromě umu jim v tom výrazně pomáhá i jejich technika. Vrtulník EC 135, jehož cena se pohybuje kolem čtyř milionů eur, je totiž možné během několika minut přeměnit z civilní verze na záchranářskou, policejní 
i hasičskou. „Vrtulník má modulové uspořádání. Místo sedaček se v něm dá snadno udělat místo pro nosítka 
a záchranářské vybavení. Vyměnit se to dá během hodiny," vysvětluje kapitán.

Pokud jste po přečtení výše uvedených řádků zatoužili po tom, sednout za knipl a sloužit v letecké službě, tak si nejprve vše dobře promyslete. Zacvičování nových pilotů totiž podle Milana Veselého trvá 
i pět let. Odměnou za vytrvalost posádkám vrtulníků pak může být třeba to, že se po obloze řítí rychlostí přesahující 200 kilometrů 
v hodině a zachraňují lidské životy.