Kudy povede rychlostní komunikace R35 okolo Litomyšle? To je otázka, na kterou zatím nikdo nezná odpověď. Všichni netrpělivě čekají na stanovisko vlivu na životní prostředí EIA. A to má zpoždění. Mělo být hotové v květnu nebo červnu, ale dosud se tak nestalo. Na Litomyšlsku zatím přibyla další petice. A pokračuje i petice za vedení R35 dále od Litomyšle.

Zastupitelstvo Pardubického kraje nebude o územním plánu jednat v původně plánovaném termínu, tedy v červnu. Zřejmě se tak stane až na začátku příštího roku. Problém ale není na kraji, nýbrž na ministerstvu životního prostředí. „Čekáme na posudek, který by se měl co nejdříve objevit na stránkách ministerstva životního prostředí. Možná už tam je. Za tři měsíce po zveřejnění dojde na veřejné projednání, zřejmě na podzim. Hlasování o územním plánu se uskuteční příští rok,“ vysvětlil Roman Línek, náměstek hejtmana.

V Litomyšli již před časem vznikla petice, která podporuje trasu silnice R35 dále od města. Vzhledem k tomu, že záležitost stále není uzavřená, pokračuje také petice. „Petiční výbor přehodnotil časové plány na ukončení sbírání podpisů. Z původní první poloviny června přesunujeme ukončení petice na neurčito. Tedy závisí to na hlasování krajského zastupitelstva,“ sdělil Daniel Brýdl, člen petičního výboru R35 dále od Litomyšle.

Sbírání podpisů pod petici za trasu silnice dále od Litomyšle pokračuje na několika místech ve městě a okolí. Petiční archy lidé najdou v informačním centru, knihkupectví Paseka, v prodejně sportu Stratílek, v některých ordinacích, restauracích a na dalších místech. Veřejnost zareagovala na petici poměrně rychle. „Za první tři týdny bylo sebráno tisíc podpisů. Navíc se nám hlásilo množství dobrovolníků, kteří aktivně chtěli pod petici sbírat podpisy. Akce běží dále a oficiální předání úřadu Pardubického kraje je plánováno na několik týdnů před hlasováním zastupitelstva o územním plánu,“ dodal Daniel Brýdl z petičního výboru. S další peticí přišli obyvatelé Strakova. Ti chtějí, aby rychlostní silnice zasáhla obec co nejméně. Starosta obce Jan Janypka konstatoval, že optimálně by trasa měla vést po katastru Litomyšle a Strakova. Spokojené by bylo desetitisícové město i malá obec. „Je to kompromis, který by vedl tři čtvrtě kilometru od naší obce. Jinak bychom měli silnici tři sta metrů od obce,“ řekl Janypka. Kudy tedy silnice povede, není jasné. „Čekáme na stanovisko vlivu na životní prostředí EIA. Potom bude ještě jedno veřejné projednání a celé se to uzavře za tři až šest měsíců,“ informoval Roman Línek.