Čtyři pruhy na průtahu městem a povolená rychlost sedmdesát kilometrů v hodině. To nemají motoristé v každém městě. O tento „luxus“ možná řidiči v Litomyšli přijdou. Radní mají na stole nový projekt. Pětatřicítku chtějí mezi světelnou křižovatkou a kruhovým objezdem u Daliboru zúžit ze čtyř jízdních pruhů na dva. Uvažují totiž o vybudování odstavného parkoviště, a to právě z části hlavní silnice. Změny čekají zřejmě i světelnou křižovatku. Ředitelství silnic a dálnic, pod které silnice první třídy číslo 35 spadá, ale nemá o plánech litomyšlských radní ponětí.

Hluk a prach

Městem projedou denně tisíce automobilů. Aby ne, když Litomyšlí, jen kousek od centra, vede frekventovaná silnice I/35. Lidé si stěžují na hluk, a radní se rozhodli jednat. „Chceme průtah městem zklidnit. Nikde nemají ve městě čtyři pruhy a rychlost sedmdesát kilometrů v hodině také není nutná. Obchvat Litomyšle je v nedohlednu. Vedení R35 kolem města se bude ještě projednávat v rámci územního plánu Pardubického kraje. Proto pracujeme na studii, podle které bychom silnici mezi světelnou křižovatkou a Daliborem zúžili jen na dva pruhy. Vybudujeme odstavné parkoviště, které naváže na park. Odstraníme svodidla. Město se po letech zase spojí,“ uvedl starosta Michal Kortyš. Podle jeho slov je to ale běh na dlouhou trať a zatím jen vize, o které jednají s odborníky.

Světla zhasnou

Ale to není jediná změna, ke které by mělo na pětatřicítce v Litomyšli dojít. Město vyhrálo nedávno soutěž s dvěma kruhovými objezdy. A chystá se stavět další, místo světelné křižovatky. „Kruhový objezd v tomto místě zajistí plynulost provozu. Slyšeli jsme názory, že místo světelné nepůjde postavit, protože je silnice na mostě. Máme ale dokázané, že objezd se tam vejde,“ dodal Michal Kortyš.

Vedení Ředitelství silnic a dálnic ale o plánovaných úpravách zatím neví. „O tom nic nevím, slyším to poprvé. Rozhodně je to nesmysl. Dokud nebude postavená rychlostní silnice R35, tak nelze pětatřicítku ve městě zužovat. Vždyť tudy projede denně dvacet tisíc aut. To není dobrý nápad a určitě Litomyšl nezachrání. Řidiči osobních aut by nemohli potom ani předjet kamiony,“ sdělil Jiří Hostaša, provozní náměstek pardubické pobočky Ředitelství silnic a dálnic.

O projektu ale už ví dopravní inspektorát svitavské policie. A nebrání se mu. „Je to určitě zajímavý plán. Rozhodně není nerealizovatelný. Akorát se musí dořešit ještě mnoho věcí, aby nedocházelo k ucpávání města. Jediné, v čem vidím problém, je předjetí kamionů. Nyní je řidiči v klidu předjedou a nemusí za nimi jet v koloně. Potom by třeba motoristé jeli za kolonou kamionů až do Vysokého Mýta. Výhodu ale spatřuji ve zvýšení počtu parkovacích míst,“ vysvětlil David Švec, vedoucí dopravního inspektorátu svitavské policie.

Odborníci ale musí také vyřešit otázku nadměrných nákladů, které přes Litomyšl projíždějí téměř každý den. Dokud totiž nebude postavená rychlostní komunikace R35, tak veškeré kamiony na Moravu pojedou právě přes Litomyšl.

O termínu realizace zatím radní nechtějí hovořit. Jen příprava kruhového objezdu u hotelu Dalibor trvala zhruba sedm let.

A jaký názor na průjezd Litomyšlí máte vy? Jste pro zúžení silnice?