Na jedné straně rok od roku rozbitější silnice, na straně druhé nedostatek peněz na investice také do jiných oblastí. Vedení Pardubického kraje se rozhodlo zeptat se přímo občanů, jaké vidí největší priority, kam by měly jít peníze.

Do nemocnic? Kam konkrétně a na co? Do silnic? Do kterých přesně?

„V reakci na mediální kampaň tvrdící, že do silnic bylo investováno už dost, chceme znát skutečný názor občanů. Chceme vědět, zda upřednostňují to, aby se kraj přestal věnovat komunikacím a místo toho raději dával peníze do školství, zdravotnictví a jiných oblastí. Chceme vědět, co lidé vnímají jako priority. A jejich názorem se budeme řídit,“ řekl náměstek pardubického hejtmana Jan Tichý.

Schránky s anketními lístky budou v nejbližších dnech umístěny v obcích po celém kraji, lidé by je měli nalézt na obecních úřadech. Ve městech by schránky měly být i na dalších frekventovaných místech. Čas na vyplnění budou mít občané jeden nebo dva měsíce, poté kraj akci vyhodnotí a názor veřejnosti se objeví v materiálu připravovaném odborem dopravy.

Pardubický kraj zápasí s katastrofálním stavem svých silnic, situace se zhoršuje rok od roku. V havarijním stavu je už nyní většina krajských silnic, tedy II. a III. třídy. Na opravy ovšem nemá peníze, cestáři lepí pouze největší výmoly. Pokud se nic nezmění, do pár let se řada silnic úplně rozpadne.

Desatero lepších silnic podle Jana Tichého

1. vážení kamionů vysokorychlostními váhami. „Nyní nevážíme, protože čekáme na certifikaci vysokorychlostních vah,“ řekl pardubický krajský radní pro dopravu Jan Tichý
2. zavedení mýtného na některých silnicích II. a III. tříd, které slouží jako nákladní tranzit
3. nová kategorizace silnic – převedení některých silnic II. třídy do kategorie III. třídy, na kterých platí přísnější omezení; zároveň část silnic III. třídy po generální opravě převést na obce jako místní komunikace
4. v letní údržbě silnic častěji využívat nezaměstnaných formou veřejně prospěšných prací
5. postavit vlastní krajskou obalovnu asfaltových směsí
6. vzít si miliardový úvěr, za něj by se uvedlo do bezvadného stavu 600 kilometrů silnic (tj. zhruba pětina všech krajských silnic II. a III. třídy)
7. změnit rozpočtové určení daní, kdy by více peněz na silnice z Prahy šlo do krajů, nikoliv do státních dálnic a silnic I. třídy
8. změnit vyhlášku určující povolené zátěže komunikací. „Jestliže převádíme některé silnice II. třídy do III. třídy a značením omezujeme vjezd, musíme podle současné vyhlášky dodatkovou tabulkou povolit vjezd dopravní obsluze. Bohužel tou může být i čtyřicetitunový kamion, po silnici III. třídy by přitom neměla jezdit vozidla nad 12 tun,“ upozornil Tichý.
9. zažádat o vyrovnávací příspěvek od státu, po loňské zimě Pardubický i Hradecký kraj dostaly po 50 mil. korun
10. využít nynějších nízkých cen stavebních prací, které oproti době před krizí spadly až na polovinu

Devastace rok od roku narůstá

Východní Čechy – Je to neradostné čtení. Ostatně, stačí sednout za volant a stav vozovek vyzkoušet na vlastní kůži.

Ačkoliv zima nebyla tvrdší než vloni, škody na silnicích jen v Královéhradeckém kraji jsou třikrát vyšší. Vloni za 100 milionů korun, letos za 300 milionů. V Pardubickém kraji to je obdobné. Z Prahy přitom obě hejtmanství dostávají na silnice po přerozdělení vybraných daní vůbec nejméně v republice, jen zhruba 120 tisíc korun ročně na jeden kilometr. Některé české kraje disponují částkou dvaapůlkrát vyšší. Protože však cestáři nemají peníze na pořádné opravy, vozovky se rok od roku rozpadají. Právě v Pardubickém kraji je v havarijním stavu už nyní polovina komunikací II. třídy a 70 % třetí třídy. „Pokud nenajdeme nové zdroje financování, velká část silnic se nám do deseti let úplně rozpadne. Jejich životnost je 50 let a většinou se stavěly v 60. a 70. letech,“ varoval náměstek pardubického hejtmana Jan Tichý.

„Opravy už neděláme, jak bychom měli. Silnice se plošně rozpadají. Výtluky bychom měli vyfrézovat celé. My jen nasypeme do výtluků směs a uválcujeme to. Za rok budou silnice ještě v horším stavu,“ vysvětlil náměstek pardubických krajských silničářů Václav Ouhrabka. „Poškození vozovek nejsou letos velká jen co do plochy výtluků, ale také co do hloubky. Je to výsledek kumulování škod,“ dodal náměstek hradeckých krajských silničářů Petr Zima. (kim, čtk)