Pro čtenáře Svitavského deníku ho bude psát JIŘÍ VYMĚTALÍK z Blanenska. Tématu nedostavěné dálnice se badatel věnuje už roky.

Proč se zabýváte zrovna dějinami německé dálnice?

Pozůstatky průběžné dálnice Vratislav Vídeň a stavebního zázemí jsou nedaleko naší obce a je to zajímavé téma.

Kdy a jak jste se k tomuto tématu dostal? Máte k němu vztah díky svému povolání?

K pátrání po osudech dálnice jsem se dostal díky jednomu pamětníkovi už v roce 2008. Dnes jsem badatel na volné noze a kromě historie dopravních komunikací hledám památné kameny, pátrám po životě v časech dávných a shromáždil jsem množství starých fotografií a pohlednic. Výsledky se snažím prezentovat.

Je dnes obtížné k dálnici sehnat informace?

Žijeme v době informačních technologií. Není těžké najít informace a dokumenty, ale je potřeba si je správně vyložit.

Kde všude po dějinách nikdy nepostavené silnice „pátráte"?

V první řadě je nutné dokonale znát trasu. Osobně jsem prošel a projel na kole dálnici v sektoru Brno Moravská Třebová včetně stavebního zázemí a dělnických pracovních táborů. Dále je potřeba navštívit archivy a muzea a hledat pamětníky. V okrese Svitavy je nedostatek pamětníků, neboť původní německé obyvatelstvo bylo po válce odsunuto. Přesto se mi na Moravskotřebovsku podařilo s několika pamětníky mluvit.

Existuje v Čechách dostatek pramenů, nebo musíte jezdit i do archivů do Německa a jiných států?

Zdrojů je mnoho. V Čechách můžeme bádat v Národním archivu v Praze, okresních archivech Svitavy v Litomyšli a Ústí nad Orlicí. Na Moravě je to zejména Moravský zemský archiv v Brně, SOkA v Blansku a SOkA Brno-venkov v Rajhradě. V zahraničí je třeba hledat zejména v institucích v Německu, Polsku a Rakousku.

Této německé dálnici se bude věnovat nový seriál ve Svitavském deníku. Můžete stručně přiblížit, o čem se lidé v seriálu dočtou?

Čtenáři se mohou těšit na popis dálnice v okrese Svitavy s obrázky, dělnické pracovní tábory, stavební a materiální zázemí. Zajímavosti v okolí, pravěké vykopávky z doby budování autostrády a velké stavby na celé trase dálnice. Nezapomenu ale ani na možnosti rychlostní silnice R 43.

Říká se, že plánovaná rychlostní komunikace R 43 má vést částečně v trase tehdejší německé dálnice. Je to pravda?

Je to tak. Existují dvě hlavní základní varianty vedení rychlostnice R 43. První počítá s využitím tělesa nedostavěné dálnice Vratislav Vídeň, druhá s vedením v linii státní silnice I/43 Brno Svitavy. Obě možnosti mají svá pro a proti.

Jak se díváte na současná vyjednávání okolo výstavby R43?

Plánování R 43 mi připomíná stavbu Babylonské věže. Máme dojem, že úředníky státních organizací i zástupce občanských sdružení potkalo popletení jazyků jako kdysi stavitele v Babylóně. Velmi trefně to napsal jeden z účastníků mých přednášek: „Je zřejmé, že realizace výstavby této komunikace byla od svého počátku a do dnešních dní stále je v obecném zájmu našeho i sousedního kraje. Obecně bohužel platí: Lze budovat všude jinde, jen ne kolem a nedej bože přes moji zahrádku."

Máte ještě jiné aktivity?

Ano. Jezdím na kole a trochu chodím turisticky. Obě tato sportovní odvětví podřizuji badatelské činnosti a rovněž všechno fotím. Zabývám se kromě dálnic také památnými a smírčími kameny, starými hrady a životem v dobách minulých. Pořádáme výlety na zajímavá místa, a protože nebádám do šuplíku, výsledky svého zkoumání prezentuji na besedách a přednáškách.

Nový seriál Svitavského deníku startuje!

Na letošní rok jsme připravili pro čtenáře Svitavského deníku nový zajímavý seriál. Ten se bude věnovat nedostavěné německé dálnici. Téma je v současné době stále zajímavé, protože jednání okolo výstavby rychlostní silnice R 43 pokračují a lidé na tuto komunikaci čekají už roky. Jiří Vymětalík nabídne čtenářům ve svém seriálu mnoho zajímavostí. Tématu se totiž věnuje léta a mapuje historii dálnice. Seriál najdete ve Svitavském deníku každou druhou středu. Dnes vám přinášíme rozhovor s autorem. První díl nového seriálu si přečtete již ve středu 16. ledna.