České dráhy okamžitě uzavřely pokladnu. Jízdenky si cestující kupují od úterý ve vlaku. Vlakové čety usuzují, že právě jim hrozí větší nebezpečí. „Mobilní telefon neodvrátí bezprostřední nebezpečí,“ domnívá se vlakvedoucí Josef Bodeček ze Svitav. Tiskový mluvčí Českých drah Ondřej Kubala uznává, že agresivních pasažérů přibývá, ale spojuje to s rizikem povolání: „Dráha nijak nevybočuje, nebezpečí hrozí výpravčímu nebo průvodčímu stejně jako třeba řidičům autobusů.“

Nehovoří však o tom, že snižování počtu zaměstnanců na železničních stanicích nahrává nekalým živlům. „Lidé nepočítají s napadením. Sebeobrana připadá v úvahu jedině pasivní. Ještě že výpravčí v Opatově toho gaunera nezranil, vždyť by nakonec zavřeli jeho,“ reagoval na loupežné přepadení zaměstnanec Českých drah, jenž si přeje zůstat v anonymitě.

Na dráze panují složité majetkové vztahy. Oddělilo se Cargo, odděluje se osobní doprava. Je otázka, kdo bude ochotný do bezpečnostních opatření něco investovat. „Lidé jsou tam sami, protože ti ostatní už nejsou opravdu potřeba, ale druhá věc je otázka bezpečnosti. Ale to je celorepublikový problém,“ komentuje zákulisí kompetentní zaměstnanec uzlové železniční stanice v České Třebové.

„Podobných napadení pracovníků stanic je naštěstí málo. Bohužel, prevence proti zákeřnému útoku člověka, který vás požádá o pomoc, neexistuje. Případ z Opatova je o to překvapivější, že stanice není opuštěná a přímo ve staniční budově je několik bytů,“ uvedl Radek Joklík, manažer komunikace ČD.

Malé stanice mají jen jednoho zaměstnance. Patří mezi ně Borová, Květná nebo Opatov. Přes noc jsou výpravčí ve stanicích sami, přes den tam na omezenou dobu bývá staniční dozorce.

(mag, miš)