„Ano, toto už je po opravě. Kolik nás to stálo? To i vlaštovky by to zalepily lépe. Jak dlouho to tam asi vydrží, když to jde vydrolit botou a vydloubat prstem. To jsou peníze doslova vyházené do příkopu,“ komentoval opravu silnice u Hradce nad Svitavou Martin Rosendorf, který redakci Deníku zaslal několik fotografií vozovky. Nejhorší výmoly jsou zasypané drtí. Díry sice zmizely, ale stav silnice není ideální. „Podle mě není normální, aby se taková práce platila z veřejných peněz. Bohužel toto není asi jediné místo v kraji, kde takto probíhají opravy,“ podotkl Petr Skřebský, kterému se také nelíbí opravená silnice v Hradci nad Svitavou.

Podle Pardubického kraje je ale vše v pořádku, protože jde o výspravu komunikačních závad na silnici, kterou v budoucnosti čeká kompletní rekonstrukce. Termín celkové obnovy ale Pardubický kraj nesdělil, protože všechno záleží na penězích. „Kryt je v havarijním stavu, z části ho tvoří penetrační makadam a z části asfaltový beton. Kvalita výsprav odpovídá dožilému krytu. Volná zrna obalované směsi kolem výtluku jsou provozem odstraněna a výsprava drží. Vzhledem ke stavu větší části povrchů vozovek našich silnic je tento způsob výspravy dostatečný,“ vysvětlil náměstek hejtmana zodpovědný za oblast dopravy Michal Kortyš.

Metr čtvereční takové opravy vychází podle kraje na desítky korun za metr čtvereční. Na méně poškozených silnicích ovšem dělníci část povrchu odfrézují a doplní asfaltem. V Hradci nad Svitavou je ale komunikace tak zničená, že se tam tento náročnější systém opravy už nevyplatí. „Tento druh opravy je totiž desetkrát dražší, cena za metr čtvereční je okolo 450 korun. Použití této drahé opravy na dožilé vozovce je nehospodárné,“ podotkl Kortyš. A podle něho jsou takzvané plomby na starých silnicích zcela běžné.

Po zimním období hlásí řidiči výtluky nejen na silnicích druhých a třetích tříd, ale také z hlavních tahů. Ředitelství silnic a dálnic opravuje několik kilometrů I/35. To samé čeká i Pardubický kraj. „Hlavní příčinou je průběh zimy se střídáním kladných a záporných teplot, velký rozsah našich silnic s dožilým povrchem a doprava stavebního materiálu na dálnici D35. Tou bylo zasaženo zhruba 400 kilometrů našich vozovek,“ dodal náměstek hejtmana. Kromě toho kraj investuje i do kompletních obnov silnic za desítky milionů korun. Na tyto akce čerpá i evropské dotace.