Však se také pneuservisy začaly před blížícím se 1. listopadem rychle plnit.

„Máme plno, řidiči stojí na výměnu obutí kol v pořadníku,“ řekl Oldřich Urban ze stejnojmenného svitavského pneuservisu.

Další řidiči pro změnu čekají, až začne mrznout a napadne sníh, nebo aspoň až průměrné teploty spadnou pod plus sedm stupňů, což je doporučovaný limit pro výměnu přezutí.

„Nebudu si ničit zimní gumy, když má být venku skoro dvacet nad nulou,“ poznamenal pardubický profesionální řidič Karel Matějka.

Budou shovívaví?

Podobně jako další se spoléhá na to, že policisté budou při kontrolách shovívaví i v horských úsecích s povinnou zimní výbavou, která platí vždy od 1. listopadu do konce března. Jenže policie jako zaklínadlo opakuje svá notoricky známá doporučení.

„Policisté budou během těchto teplejších dní pouze připomínat řidičům povinnost, která vyplývá ze zákona o použití zimních pneumatik v období od 1. listopadu do 31. března. Výkyvy počasí jsou v tyto měsíce běžné, proto motoristům doporučujeme, aby neodkládali přezutí svého vozu na pozdější dobu,“ uvedla policejní mluvčí Hana Kaizarová.

Podle silničního zákona musí mít auta zimní obutí od 1. listopadu do 31. března v případě, že se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led či námraza, nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se tak stane.

Pokuta dva tisíce

Ne všude ale platí povinnost zimního obutí bezvýhradně až při sněhové pokrývce. „V případě, že je na začátku úseku umístěna dopravní značka Zimní výbava, platí povinnost v uvedeném období vždy, bez ohledu na povrch vozovky,“ upozornila policie.

Policisté mohou v daném úseku přistižené řidiče pokutovat až částkou dva tisíce korun. To samé platí i pro šoféry, kteří vyjedou na náledí s letními gumami a způsobí přitom dopravní kolizi. Na špatné obutí mohou „dojet“ také u pojišťoven. Ty obdrží informaci o použití nebo nepoužití řádné zimní výbavy a mohou pak krátit pojistné plnění.

Ale ani samotné zimní pneumatiky nestačí. Důležitá je i jejich kvalita. „Pro řidiče osobních automobilů platí, že musí mít předepsané zimní pneumatiky obuty na všech kolech. Hloubka vzorku musí být minimálně 4 milimetry,“ popsala mluvčí policie. U vozidel o hmotnosti nad 3,5 tuny pak hloubka musí dosahovat šesti milimetrů.

Lepší přilnavost

Složení směsi zimních pneumatik zaručuje potřebnou přilnavost k povrchu vozovky při nízkých teplotách a jejich vlastnosti zajišťují samočištění. Výrazně zvyšují účinnost brzdění, která může být na nepříznivých površích s letními pneumatikami omezena o 20 až 30 procent. Nicméně v zahraničí jsou pokuty mnohem vyšší, například v Rakousku jdou až do tisíců eur.

Pojišťovna je oprávněna krátit svou náhradu, ale jen tehdy, je-li prokazatelná příčinná souvislost mezi použitými pneumatikami a vznikem škody a její výší. Pokud pneumatiky při nehodě nehrály roli a škoda by nastala i při optimálním obutí vozidla, pojišťovna své pojistné plnění nekrátí.