Přátelé se do Chrastové Lhoty sjeli už v pátek, aby se na sobotní den pořádně připravili. V sobotu ráno začalo intenzívně pršet a už to nevypadalo, že by se počasí umoudřilo. Pršet přestalo. Na chvíli. „Déšť nám nevadí, jsme zvyklí. S vícekoly sice jedeme poprvé, ale cyklistických výletů se účastníme i za deště,“ uvedla Lenka Žilková z Boskovic. Skupina vícemístných kol vyrazila na trasu dlouhou skoro čtyřicet kilometrů.

Ženy jezdí taky

Vícemístná kola zvládají samozřejmě i ženy. Jsou stejně zdatnými cyklistkami jako muži. „Jezdím uprostřed. Nejtěžší to má ten, kdo sedí vpředu a vzadu. Přední musí řídit, zadní přehazuje převody,“ řekla se Jitka Kučírková z Březové nad Svitavou. Na počátku měla strach ze zatáček. „Zavírala jsem oči, měla jsem strach, že se tam nevejdeme a spadneme. Taky jsem ze začátku měla problémy s nastupováním,“ svěřila se Jitka Kučírková.

Všichni říkají, že jejich stroje jsou bezpečné. „Občas se stane, že utrpíme nějaký šrám, ale je to kvůli technice. Je důležité umět na kolo nastoupit a zase z něho sesednout. Všichni musíme na jednu stranu,“ řekl Pepík „Kožak“ Hájek z Klatov. Potvrdil, že srazy a jízda na vícekole je především relax a člověk si odpočine od každodenní honičky v práci.

Lhoty rozhodly

Na prvopočátku všeho byla náhoda. Nápad vyrobit vícemístné kolo se zrodil před více jak třiceti lety. „Pořadatel z Uhlířské Lhoty uvedl do pozvánky na sraz Lhot, aby účastníci přijeli na co nejzajímavějším přibližovadle,“ uvedl Jan Najman, zakladatel srazu vícemístných kol v Chrastové Lhotě. Po původním nápadu zprovoznit velké auto nebo vyrazit na koloběžce vyhrálo šestikolo. Na sestrojení použili kola z motorky a rám vyrobili z jöklu (pozn. ocelový profil). „Nezávisle na nás vyrobili šestikolo také v Klatovech. A pak už to začalo. První sraz byl v Mimoni u České Lípy,“ vzpomínal Jan Najman. Lidé z různých koutů republiky se tak scházejí už jednatřicet let.

V Chrastové Lhotě mají vícemístná kola dvě. Šestikolo a čtyřkolo. Na sraz však přijeli i lidé se dvojkoly, ale také s raritou, desetimístným kolem. To vzniklo víceméně z recese. „Přijeli jsme na sraz Lhot a tam měli lidé z Chrastové Lhoty šestikolo stejně jako my. Jeden náš kamarád se naštval a řekl, že musíme udělat desetikolo. Už s ním nebyla řeč. Když jsme se vrátili domů, nakoupili jsme materiál. Za dva měsíce bylo desetikolo na světě,“ řekl Dalibor Hanes z Klatov.

Tito netradiční cyklisté se většinou setkávají s pozitivními reakcemi. Někteří motoristé jim však hrozí a nadávají. Ale proč? Každý může mít koníčka.