Zcela poprvé si vysvědčení odnesli domů žáci prvních tříd. Svým prvňáčkům rozdala vysvědčení, respektive jeho výpis, také ředitelka Základní školy v Němčicích Lydie Věnečková. Děti se celé pololetí snažily, i když někdy trochu zlobily. „Dětem se daří, už umí docela pěkně číst a počítat do deseti,“ informovala Lydie Věnečková. Prvňáčci byli spokojení, většina z nich měla na vysvědčení samé jedničky. „Z vysvědčení mám radost, ve škole se mi líbí. Baví mě psaní, matematika a čtení ze slabikáře a taky tabule,“ řekl Pavlík Jůza, který by se chtěl jednou stát policistou. Děti v němčické škole mají interaktivní tabuli, kterou si pochvaluje i ředitelka školy.

Pololetní vysvědčení by mělo být informací pro rodiče, jak si jejich potomci ve škole stojí. Důležité je pro žáky devátých tříd při přijímacím řízení na střední školy.

Pro vysvědčení si včera přišli také studenti svitavského odborného učiliště. Prváci z maturitních oborů mechanik seřizovač a mechatronik v lavicích netrpělivě čekali, až je jejich třídní Zora Hauptová seznámí s výsledky. „Myslím si, že přechod ze základní školy na střední je hodně složitý. Děti si musí zvyknout na jiný režim, jiné prostředí, učitele. Často se to podepíše na tom, že jdou s výsledky o stupeň, někdy i o dva dolů,“ vysvětlila Zora Hauptová. Učitelka chlapcům rozdávala pololetní vysvědčení.

Na tvářích studentů byla znát spokojenost. „Na základní škole to bylo lehčí, tady se musím víc učit,“ řekl budoucí seřizovač Zdeněk Groulík z Pomezí. Další mladý muž se už vidí, jak bude jednou jako mechatronik na číslicově řízených strojích vyrábět třeba převodovky. „Jsem s vysvědčením spokojený. Máme příjemné učitele, kteří nám všechno vysvětlí. Musíme se hlavně učit,“ uvedl Daniel Sýs z Květné. Ze všeho nejvíce ho baví matematika a odborný výcvik.

Předmět plný čísel a strojírenská technologie je prioritou Štěpána Bobka z Hradce nad Svitavou. Pro něho nebyl poslední půlrok tak tvrdý. Přešel totiž z jiné školy. „Už jsem našel systém, jak se učit. S výsledky jsem spokojený, chci se ale ještě zlepšit,“ dodal student.
Nabrat nové síly mohou všechny děti v pátek. Mají totiž pololetní prázdniny.

(dol, kk)

Co dělá dnešním školákům problémy?

Děti mají problém s porozuměním textu a jeho následnou interpretací a také se zpracováním informací. Nové poznatky získávají žáci nejen od vyučujících, z používaných učebnic a encyklopedií, ale v současné době zejména z internetu. Mnozí neumí tyto informace třídit a dále využívat. Jejich zájem odvádí cokoliv, pokud plně nezaměstnáváme jejich pozornost (změna počasí, mobilní telefon). Největší vliv na prospěch školáků má soustavná spolupráce školy a rodičů, shodně nastavené žebříčky hodnot, respektování se navzájem, systematická domácí příprava. Důležité jsou atraktivní formy výuky, pochvala i za drobné úspěchy, povzbuzování, individuální přístup k žákům, kteří mají zájem na sobě pracovat.

BOHUSLAVA ZELENÁ, ředitelka Základní školy v Březové nad Svitavou