Opatovskou silnici plnou zatáček nahradí obchvat. Na základní kámen poklepalo včera sedm sudiček. Silnici I/43 dali stavbaři, politici a investor do vínku rychlost. Za rok předají stavitelé moderní úsek motoristům.
Z pohledu hejtmana Ivo Tomana brzy zmizí jedno z nejhorších míst na silnicích první třídy v Pardubickém kraji: „Stavbu jsme připravovali pět let, pět let jsme bojovali, aby se našly peníze ze státního rozpočtu.“ Obchvat patří mezi několik málo staveb v České republice, kde lidé neblokovali výkup pozemků.
Bydlet u silnice? To je za trest
Bydlet u silnice není nic příjemného. „Těšili jsme se několik desítek let, než se začne stavět. Teď se budeme těšit, až to skončí,“ shrnul pocity místních lidí starosta Opatova Petr Kovář. Dopravní cesta obcházející obec se totiž staví za plného provozu. Lidé trpí nadměrným hlukem. Při celostátním sčítání v roce 2000 silničáři zjistili, že obcí průměrně projíždí až 5160 automobilů v obou směrech, z toho 1320 těžkých vozidel.
Nová trasa bude vůči místním obyvatelům šetrnější. V místech, kde bude přeložka procházet v blízkosti zástavby, vyrostou účinné protihlukové stěny. Obyvatelé však poukazují na to, že obchvat obec rozdělí na dvě části. „Přeložka silnice měla vést mimo vesnici,“ je přesvědčený Bohuslav Votroubek. Nebýt nekompromisního požadavku předsedy stavební komise Jiřího Výpaly, možná by by lidé přebíhali frekventovanou silnici. Projektanti v první fázi zapomněli na lávku, která spojí dvě protilehlé strany komunikace.
Doprava po staré silnici je v oblasti kolem obce Opatov komplikovaná. Existuje zde stálé nebezpečí nejen pro motoristy, ale především pro místní obyvatele. A na bezpečnost se zaměřil také vicehejtman Roman Línek při slavnostním poklepu. Stavba by podle krajského politika měla vést k tomu, aby bylo na silnici méně tragických nehod. „Platí to nejen pro Opatov, ale pro celý Pardubický kraj,“ vkládá Línek naději do modernizace silniční sítě.
Současně je zde zaznamenáván nadměrný objem emisí, především vlivem průjezdu těžkých nákladních vozidel.
Stavba obchvatu dlouhého 4150 metrů začíná v těsné blízkosti za křižovatkou se silnicemi III. třídy směřující na Dětřichov a Opatovec. Odtud je výstavba vedena v trase stávající silnice I/43 s pravostranným rozšířením a úpravou nevyhovujícího terénu až po křižovatku nedaleko nádraží Českých drah. Zde se odklání od stávající trasy, přechází přes zahrady, odkud se dostává za hranice zastavěné části severozápadně od obce. V konci trasy se napojuje na stávající, již opravenou silnici I/43 před mostem přes Třebovku.
Stavba za téměř 400 milionů korun bude dokončena za rok.