Radní jsou rádi, že obchvat města byl zprovozněný už v devadesátých letech, a to, jak tomu u podobných staveb bývá, po dlouhých diskuzích. Ve hře byly různé varianty. „Průjezd městem v současné době by byl likvidační pro komunikace, objekty. Potvrdilo se to v situaci, kdy přes Moravskou Třebovou byl veden provoz všech druhů vozidel několik týdnů kvůli opravě I/35. Došlo k masívnímu poškození průjezdných ulic Svitavské nebo Olomoucké," sdělila Dagmar Zouharová za moravskotřebovskou radnici.

Deset tisíc aut

Tisíce automobilů denně, včetně těžké nákladní dopravy, dnes do centra města nemusí. Naštěstí. Podle posledních výsledků sčítání dopravy z roku 2010 úsekem obchvatu od tunelu Hřebeč po okružní křižovatku totiž projede 8600 vozidel za den. Další část komunikace je ještě frekventovanější. „Od okružní křižovatky směr Mohelnice je intenzita 10 200 vozidel za 24 hodin," uvedla Nina Ledvinová, tisková mluvčí Ředitelství silnic a dálnic České republiky.

Stavbě, která dnes výrazně ulehčuje dopravě ve městě, předcházela řada diskuzí. Navrženy byly tři varianty, severní, střední a jižní. Nakonec byla vybraná střední, která byla podle dokumentů z městského muzea zahrnutá už v územním plánu města z roku 1940. Po vlně protestů, které se objevily po sametové revoluci a kritizovaly rozdělení města silnicí, se nakonec stavba moravskotřebovského obchvatu po etapách uskutečnila.

„Podle vedení města nebylo příliš šťastné, že přetnutím historické spojnice z centra na Křížový vrch byla přerušená vazba těchto dvou městských oblastí. Nehledě na to, že například v souvislosti s novou Cestou od renesance k baroku je přechod mezi historickým jádrem a Kalvárií znehodnocený esteticky, což však nikdo nemohl vědět, přestože přirozený pohyb na hřbitov zde byl vždycky. Jiná varianta však nebyla reálná, takže v současném pohledu se jeví pro město absolutně nevyhnutelná. Jsme rádi, že průjezd je hotový, když vidíme, jak dnes trvá řešení podobných situací," konstatovala Dagmar Zouharová.

Minimální opravy

Úseky obchvatu v blízkosti města byly dokončené v letech 1990 a 1993. Poté však řidiči ještě několik let museli projíždět hřebečské serpentiny, dokud nebyl v roce 1997 zprovozněný tunel. Stavebníci odvedli zřejmě dobrou práci. Čistě pro zajímavost, jen na Křížovém vrchu bylo přemístěno na sto tisíc kubíků zeminy. Ani velkých oprav nebylo za dvacet let mnoho. „Za dobu fungování obchvatu se prováděla na úseku od hřebečského tunelu po kruhový objezd oprava širokých trhlin s následnou pokládkou dvouvrstvého mikrokoberce, na úseku od okružní křižovatky po estakádu Linhartice pak oprava živičného krytu," informovala Nina Ledvinová.

Bezpečně

Přestože denně po komunikaci projedou tisíce automobilů, dá se říci, že silnice je poměrně bezpečná. Od roku 2005 se v části od kruhového objezdu směrem k hranici okresu stalo přes dvě stovky nehod, z toho jedenáct mělo tragické následky.

„Kousek za kruhovým objezdem se stala nehoda, kde byl usmrcen chodec. Jinak se tragické nehody odehrávaly víceméně spíše až za Linharticemi směrem na Grunu," řekla mluvčí svitavské policie Anna Štegnerová. Nejvíce nehod, kdy došlo k úmrtí, pak bylo v daném úseku v roce 2005. Od roku 2007 se pak vždy střídá rok, kdy zemřou na silnici dva lidé, s dvouletými obdobími bez záznamů do smutné statistiky. Vloni v červnu u Gruny zahynul po střetu s nákladním vozem cizinec v osobním autě. V červenci pak srážku dvou náklaďáků nepřežil u Linhartic jeden z řidičů.

SYLVA HORÁKOVÁ