Lidé, ať už jezdí lokálkou pravidelně nebo jen nárazově, se nechtějí této rarity vzdát. Poslední slovo ale nakonec stejně budou mít zastupitelé Pardubického kraje.

Osobní vlaková doprava není v úseku mezi Litomyšlí a Vysokým Mýtem tolik využívaná. A kraj chce šetřit. „Pardubický kraj doplácí na jeden kilometr vlakové přepravy devadesát dva korun, zatímco na jeden kilometr autobusové pouze osmnáct korun. Proto je jedním z návrhů i možnost, že by vlaky mezi Litomyšlí a Vysokým Mýtem nahradily autobusy. Současně kraj plánuje intenzifikaci autobusové dopravy z Litomyšle do České Třebové. A jedná o tom, aby ve Třebové stavěly všechny vlaky Intercity a Eurocity,“ sdělil Vojtěch Stříteský, místostarosta Litomyšle. Vlaky mezi Mýtem a Chocní by ale zůstaly zachovány. Pro radní z Litomyšle však není tento záměr přijatelný. A důvod? „Náhradní autobusová doprava by totiž měla zastávky přímo na pětatřicítce, a to například u Tržku nebo Řídkého. To si neumíme představit a přijde nám to nebezpečné,“ dodal Vojtěch Stříteský. Zastupitelům se stejně tak nezamlouvá ani využití kolejí pro cyklostezku. Nákladní doprava však zůstane v daném úseku plně zachována.

V Litomyšli se minulý týden uskutečnilo velké setkání zástupců kraje, měst a dotčených obcí, Českých drah i firmy OREDO. Na stole nyní leží tři možné varianty. Buď zůstane vlaková doprava ve stejném rozsahu jako nyní, nebo spoje nahradí autobusy. Ve hře je rovněž možnost, že někde budou jezdit jen autobusy a jinde vlaky.

Kraj hodlá každopádně zrušit nerentabilní vlakové spoje. Chce totiž ušetřit pět milionů korun. „Do měsíce dostaneme zpracované konkrétní návrhy. O budoucnosti tratě ale nakonec rozhodne kraj,“ uzavřel místostarosta Stříteský.

Změny pocítí cestující ještě letos. V polovině prosince se totiž tradičně upravují jízdní řády vlaků.