S potěšením lze konstatovat, že zdravý rozum dostal opět alespoň částečně zelenou a vlaků přece trochu jen přibude.

Co se železnic na území Svitavska týče, určitě. Bude tomu tak na trati 261 ze Svitav do Žďárce u Skutče, kde provoz ve všední dny končil v Pusté Kamenici – tedy skutečně v pustině. Ráno a odpoledne vlaky až do Žďárce zase pojedou. Stejně tak na hlavním tahu na Brno opět ožijí zastávky v Hradci nad Svitavou a Dlouhé, které až dosud vlaky jen projížděly. Ne tak kupodivu z Moravské Třebové na Jevíčko a dál, kde bylo ale již několikrát signalizováno obnovení provozu soukromým dopravcem. Možná je to jinak, ale i v novém jízdním řádu je trať nadále vedena jako neprovozovaná – i když jinak tratě soukromých dopravců v jízdním řádu Českých drah uvedeny jsou.

Nejvíc si „polepšil" úsek z Litomyšle do Vysokého Mýta, kde pojede nových spojů dokonce několik. A to i dopoledne, kdy koleje zely zcela prázdnotou. Odstraněn byl navíc zčásti nelogický přestup v Mýtě a některé spoje pojedou přímo až do Chocně. Zbývá jen realizovat již několikrát avizovanou rekonstrukci úseku Litomyšl-Tržek, kde se vláček maximálně třicítkou doslova plouží. A také přesun litomyšlské stanice pod nadchod, kde koleje skutečně končí. Z náměstí by to pak bylo k vlaku pěšky sotva pět minut. Otázkou by jistěže pak asi byl název oblíbené nádražní hospůdky Na konečné, která mimochodem při jízdách parního vlaku 30. listopadu praskala ve švech. Marně si tak vybavuji někdejší legendární „forbíny" Jana Wericha a Miroslava Horníčka, zejména tu, kdy v jakési souvislosti Horníček nahlas přemýšlel, kde má člověk na těle nekonečník. Werich mu tehdy za bouřlivé reakce publika odpověděl: „Poslyšte, Horníčku, musím jen závidět, kde vám to všude myslí…"

ZDENĚK VANDAS