Rozhraní je poslední vesnicí v Pardubickém kraji při cestě do Brna. Řidiči si na hlavním tahu I/43 hlavu s rychlostí moc nelámou. „Na té rovince, když se sjede od motorestu na Brno, to každý rozpálí. Rovná silnice k tomu svádí, nevšímají si, že jsou ještě v obci. Tam se předjíždějí dva kamiony mezi domy,“ řekla starostka Rozhraní Zuzana Kašparová.
Místním zastupitelům došla trpělivost a jednají o umístění úsekového měření. Obci totiž nepomohly ani policejní kontroly. „Policie nemá kapacitu tady měřit každý den, objevují se v Rozhraní jen někdy, třeba jednou za měsíc,“ dodala Kašparová.
Tisíce aut denně
Doufá, že úsekové měření už příští rok zvýší bezpečnost v obci a zklidní dopravu. Rozhraním totiž projedou tisíce aut denně. „Řešíme projekt, kde přesně by úsekové měření bylo, ladíme technické věci, jako je umístění sloupů a napojení elektřiny,“ podotkla starostka.
Úsekové měření v Rozhraní budou provozovat Svitavy. Tady se první radary objevily už před třemi lety a zabraly. „Před třemi lety jsme dali úsekové měření na Lány a do Opatova. Hlavním cílem bylo snížení rychlosti a zvýšení bezpečnosti. To se v obou lokalitách podařilo. V minulosti jsme měli od lidí časté stížnosti na ulici Kapitána Jaroše, kde je přechod pro chodce a byl tam velký problém silnici přejít. Díky měření je dnes přechod bezproblémový a navíc došlo ke snížení hlučnosti,“ sdělil svitavský starosta David Šimek.
Radary zabraly taky v Opatově. Tím ale úsekové měření ve Svitavách nekončí, problematických ulic je ve městě více. „Příští rok v listopadu se otevře s obchvat Svitav a očekáváme, že Lány už nebudou tak frekventované. Proto zvažujeme přesun úsekového měření na silnici I/34 na výjezdu na Poličku,“ potvrdil Šimek.
Imitace radaru pomohla
Současně město ještě jedná s obcí Mikuleč. I tady je rychlost roky problém, řidiči někdy obcí jen prosviští. V minulosti tu často měřila policie, pak místní lidé dali na autobusovou čekárnu imitaci radaru. Oboje zabralo, ale dnes už mnoho řidičů ani plyn u značky na začátku obce neubere. „Jezdíme do práce autobusem a někdy máme potíž silnici přejít. Lítá to tady hrozně,“ řekla Lucie, která čekala na autobusové zastávce. Je ale možné, že i Mikuleč pocítí zklidnění dopravy, až se otevře na podzim roku 2023 obchvat Svitav, a pak už nebude měření potřeba.
Radary se vyplatily i v Litomyšli, kde s úsekovým měřením začali před šesti lety. Doprava se zklidnila a řidiči, kteří až příliš šlapali na plyn, nasypali do městské kasy desítky milionů korun. K měření rychlosti přibyly před třemi lety kamery na světelné křižovatce a od loňska se měří rychlost i na příjezdu do Litomyšle od České Třebové.
Zklidnění dopravy a větší bezpečnost je hlavní cíl úsekového měření. Zároveň řidiči ale sypou do městských kas miliony korun. Ve Svitavách vybrali od vzniku úsekového měření na pokutách ve dvou lokalitách okolo 17 milionů korun. „Ročně překročí rychlost asi deset tisíc řidičů. Za ty tři roky zaplatilo pokutu asi 35 tisíc lidí,“ dodal Šimek.
Zatímco ve Svitavách jdou peníze na provoz měření, administrativu a na investice do infrastruktury, v Litomyšli dávají všechny pokuty na speciální účet. Na něm město schraňuje peníze na stavbu nového domova pro seniory. Kromě měření rychlosti mají radary ještě další efekt. Všechna vozidla jsou vyfocena a snímky míří na policii, která tak monitoruje kradená a hledaná vozidla.