Nehodí se. Co s ním?

Po Vánocích se lidé vracejí zpět do obchodů, kde snaživě vybírali, čím by své nejbližší potěšili. Občas se totiž stane, že se netrefí s velikostí nebo pořídí něco, co už doma třeba mají. „Vyměňovat zboží nechodí mnoho zákazníků, ale stává se to. Do desátého ledna mohou přijít," uvedla Iva Richtrová z prodejny se sportovním oblečením. Podle prodavačky se výměna zboží vztahuje na nákupy v listopadu a prosinci minulého roku.

Malou výjimkou je pouze prádlo. „Kromě spodního prádla, jako jsou kalhotky, vyměníme všechno, pokud máme za co," poznamenala prodavačka Anna Marková ze svitavské prodejny s prádlem.

Také v obchodech s elektronikou a domácími spotřebiči vycházejí lidem vstříc. „Pokud víme, že zákazník u nás nakupoval před Vánoci a požádá o výměnu do týdne, do čtrnácti dní, tak s tím nemáme problém. Musí předložit účtenku, zboží nesmí být poškozené. Například zprovozněný notebook by byl pro nás těžko prodejný," vysvětlil Jan Čejka z elektry na svitavském náměstí.

Někdy příbuzní neodhadnou ani dárky pro nejmenší. „Naše děti dostaly stavebnice, které už doma mají. Byly trochu zklamané. Tak je věnujeme někomu jinému," řekla Marcela Dosedělová z Poličky. Řešení ale nabízí i hračkářství. „Zákazníci si u nás mohou v ceně vybrat jiné stavebnice nebo hračky," informovala Monika Kalodová ze svitavského obchodu.

Často se pod stromečky sejdou rovněž stejné knihy. Podle Bronislavy Pospíšilové ze svitavského knihkupectví se výměně nebrání. Všem nakupujícím stačí při výměně platná účtenka, aby mohli v obchodech prokázat, že tam věci skutečně nakoupili. „Některé zboží máme stejné se sousedními obchody," vysvětlila Monika Kalodová.

Dobrá vůle

Obchodníci dávají zákazníkům na výměnu ještě týden. Lidé ji ale vymáhat nemohou. Je to pouze jejich dobrá vůle. Pokud si lidé nejsou výběrem jistí, mají na případnou výměnu pamatovat už při nákupu a s prodejcem se dohodnout.

Odborníci radí

Jestliže prodejce odmítne zboží přijmout zpět a nepřistoupí ani na možnost výměny za jiný výrobek, musí se s jeho postupem zákazník smířit. Pak je zbytečné si na toto jednání stěžovat, protože prodávající žádný zákon neporušil. Totéž platí, pokud požaduje pro výměnu předložení dokladu o koupi. Nejedná-li se o smlouvy uzavírané přes internet nebo zásilkové firmy, nemá prodejce zákonnou povinnost zboží vzít zpět nebo vyměnit pouze proto, že se zákazníkovi nehodí nebo nelíbí.
Zdroj: Česká obchodní inspekce

Co děláte s vánočním dárkem, který se nehodí?

Chaloupková

Jaroslava Chaloupková
účetní, Vendolí
Nevhodné dárky neexistují. My si vždy řekneme, co si přejeme a to také dostaneme.

Baráková
Božena Baráková
účetní, Pohledy
Vždycky dostanu pod stromeček ten vhodný dárek. Většinou se domluvíme nebo naznačíme.

Musilová
Květa Musilová
mat. dov., Svitavy
Většinou dostaneme dárky, které se nám hodí. Nedomlouváme se předem, vždy to ostatní trefí.

Jagošová
Věra Jagošová
důchodkyně, Svitavy
Dostanu vždy, co si přeji. Nedostávám nevhodné dárky. Dopředu se mě totiž ostatní ptají, co chci.

Frnková

Veronika Frnková
pokladní, Svitavy
Zatím jsem žádný nevhodný dárek na Vánoce nedostala. Příbuzní mě znají.

Ptala se: Tereza Dolinová