VYBRAT REGION
Zavřít mapu

ROZHOVOR: Při létání záleží na vašem umění a úsudku

Moravská Třebová - Rozhovor s Ing. Pavlem Řeřichou, předsedou občanského sdružení Aeroklub Moravská Třebová

3.8.2008
SDÍLEJ:

Pavel Řeřicha nad leteckou mapouFoto: Lada Sitová

Na letiště ve Starém Městě mne pozval pan Bořivoj Bartoníček z Lanškrouna. Je členem Aeroklubu Moravská Třebová, občanského sdružení, které tam sídlí a které v současné době má 42 létajících členů a dalších 35 nelétajících. O létání jsem si povídala s předsedou aeroklubu Ing. Pavlem Řeřichou.


Aeroklub sdružuje příznivce sportovního létání. Co všechno pro ně vlastně dělá?
Dříve byly aerokluby součástí Svazarmu, létalo se v nich zdarma, protože byly financovány státem. Dnes jsou to občanská sdružení založená proto, aby bylo možné na letišti provozovat sportovní létání. Na sebe si musí vydělat. To znamená, že každý zájemce musí obětovat určitou sumu, aby mohl létat. Část peněz získáme pronájmem některých prostor na sklady nebo třeba pořádáním prezentačních akcí pro firmy. Jde vlastně o takový „malý firemní letecký den“. Pořádáme také sportovní soutěže v bezmotorovém létání.


Zmínil jste soutěže, na přelomu května a června se na letišti ve Starém Městě konalo plachtařské mistrovství ČR. Jak takové mistrovství vypadá?

Vypíše se trať, kterou musí účastníci proletět, v délce mezi 200 a 500 km. Na mistrovství jsou velmi zajímavé hromadné vzlety, kdy během několika minut opustí plochu letiště všechna letadla. Soutěží se ve třech třídách, ve kterých jsou kluzáky rozděleny podle výkonnosti. Nejvíce je vždy zastoupena třída klubová, následuje kombi 15 m a kombi open, kde může být rozpětí křídel až 20 m.


Bezmotorové létání má asi jistá omezení…
Kromě omezení vzdušným prostorem republiky, kde odstup od mezinárodních a vojenských letišť se týká všech letadel, mají větroně i určité omezení časové související se slunečním svitem. Startovat lze až poté, kdy se ohřeje vzduch, to znamená obvykle mezi 11. a 13. hodinou. Teplý vzduch obsahující vodní páru stoupá, ochlazuje se a v určité výšce dochází ke kondenzaci a tvorbě mraků. Pilot pak nalétává do takového stoupavého proudu. Jde o oblačnou termiku. Za určitých okolností vzniká i termika bezoblačná a proudění dané konfigurací terénu. Stoupavé proudy nám často pomohou nalézt i čápi a draví ptáci, kroužící v až neuvěřitelných výškách. Větroň tedy startuje ve vleku za motorovým letadlem a vypíná se v takové výšce, která umožní navázání do stoupavého proudu, je to obvykle 500 - 800 metrů. Pilot musí dodržet předpis o maximální letové hladině 2900 m a vzdálenosti od základny mraku. Po docílení dostatečné výšky vyhledává pilot další stoupavé proudy ve směru požadované dráhy letu. Průměrná letová rychlost bývá tak 90 – 110 km v hodině. Standardně se létá asi 200 až 300 km, nejdelší přelety v ČR byly tak 800 km. Navečer se „sluníčko vypne“ a létat se už prostě nedá…


Asi to není jen tak, sednout si do letadla a rozletět se. Co všechno musí pilot větroně umět?

Musí umět komunikovat po rádiu, dodržovat předpisy, mít znalosti z aerodynamiky, o stavbě letadel a leteckých přístrojích, znát navigaci. I když dnes, kdy fungují GPS, se kompas a mapa už tolik nepoužívají…Velmi důležitá je znalost meteorologie, počasí se za letu může měnit a pilot musí umět odhadnout, zda může pokračovat v letu, aby nebyl ohrožen bouřkou.


Za jak dlouho se dá zvládnout příprava pilota?

Pokud je školení intenzivní, dá se to zvládnout za tři týdny. Pak se přikročí k plachtařskému výcviku. Pokud má zájemce čas, třeba prázdniny, může ho zvládnout i za dva měsíce. Existují ovšem lidé, kterým činí pohyb ve trojrozměrném prostoru takové potíže, že se létat nenaučí, ale těch je málo.


Myslím, že pro mnoho lidí nebude problémem ani tak čas – ostatně jistě může výcvik probíhat pomaleji – jako spíše peníze. Kolik výcvik a létání stojí?

Základní výcvik - do pilotních zkoušek - vyjde cca na 20 tisíc korun. No, a pak už je to koníček, na který si ten, kdo mu propadne, peníze ušetří. Pokud je někdo ochoten se více podílet na přípravě strojů, pomáhat brigádami, vyjde ho létání ročně tak na 10 až 15 tisíc. Na letišti je spousta práce, kterou je potřeba udělat, takže šanci mají rozhodně i ti méně movití.


To je asi podobná situace jako např. u koní, kde mnozí zájemci o ježdění tráví hodně času při péči o zvířata ve stájích… Tam se ale dá jezdit celý rok. S létáním to asi tak jednoduché nebude.
U nás, kde se létá s využíváním termiky, sezóna trvá od dubna do konce září. Start za motorovým letadlem se platí podle výšky, do které je kluzák dopraven, např. do 500 m to je 450 Kč. Jsou ale letiště, např. v Jeseníkách, kde na podzim a v zimě funguje tzv. dlouhá vlna, dá se tam létat do výšky až 7 km. Zde jde o náročnou sportovní disciplínu jak pro pilota, tak i pro letadlo. Nezbytnou výbavou je bezpečně fungující kyslíková aparatura a velmi teplé oblečení. To už je samozřejmě náročnější i finančně.


Když se ve sportu vypracujete mezi špičku, můžete se jím živit. Platí to i pro plachtění?

Sport bývá možností zviditelnění sponzorů, ale tady máme ten problém, že letadla nejsou moc vidět. Mezinárodní úspěchy řadí naše piloty mezi světovou špičku, ale neví se o tom. I takové mistrovství republiky si z 80 – 90% platí sami soutěžící, dotace pokryje zhruba ubytování štábů a motorová letadla ke vzletu. Soutěž je pro ně způsob aktivního trávení dovolené, která je přijde na deset, patnáct tisíc.


Případné úspěchy jsou vlastně finančně trestány. Jak je tedy možné, že se plachtění lidé stále věnují?

To vám mohu říci, vždyť jsem taky plachtař. Letíte bez hluku, můžete si vychutnat zajímavé pohledy. Ale hlavně jde asi o ty okamžiky boje s přírodou, kdy musíte hledat mraky pro cestu zpátky domů. Nahoře hodně záleží na vašem umění a úsudku…
Navíc je plachtařské létání pořád desetkrát levnější než to motorové.


Možná někoho po přečtení tohoto rozhovoru napadne, že létání by bylo pro něj zajímavé, nejen kvůli tolik módnímu „adrenalinu“. V jaké věku se vlastně může létat?
Od 15 let se lze učit létat na větroních, v šestnácti pak už lze uskutečnit se souhlasem zákonného zástupce samostatný let. Motorové létání má stejný limit jako auto - 18 let. A do kolika lze létat? To už závisí na výsledku lékařských prohlídek, které musí pilot absolvovat od 40 let každé dva roky, později každoročně. Některé stroje jsou dvoumístné, slouží nejen pro výcvik, ale třeba i pro piloty, jimž už lékař samostatné létání nedoporučí. Takže létat se vlastně dá opravdu dost dlouho…


Lada Sitová

3.8.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Zdravotnictví - Zdravotnictví Sociální pracovník 21 300 Kč Sociální pracovníci v oblasti péče o zdravotně postižené Sociální pracovník. Požadované vzdělání: vyšší odborné. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 21300 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: NÁPLŇ PRÁCE: práce s mentálně postiženými klienty, POŽADAVKY: odborná způsobilost dle zákona č. 108/2006 § 110, práce na PC, řidičský průkaz sk.B, zdravotní způsobilost, dobré komunikační dovednosti, pozitivní přístup, schopnost pracovat v týmu i samostatně, spolehlivost, trestní bezúhonnost, zodpovědnost, ochotu k průběžnému vzdělávání, flexibilita, kreativita a empatie, praxe v oboru výhodou, NABÍZÍME: PP na dobu určitou, KONTAKT: e-mailem (označit žádost: výběrové řízení). Pracoviště: Domov na rozcestí svitavy, Tkalcovská, č.p. 381, 568 02 Svitavy 2. Informace: Jaroslava Filipová, +420 468 008 104. Doprava a logistika - Doprava a logistika Skladník 18 000 Kč Skladníci, obsluha manipulačních vozíků Řidič - skladník. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 18000 kč, mzda max. 23000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: POŽADAVKY: znalost stavebního materiálu, řidičský průkaz sk.B, C, oprávnění VZV výhodou, komunikativnost, zodpovědnost, NABÍZÍME: stravenky, KONTAKT: e-mailem. Pracoviště: Stavebniny stupka s. r. o., 569 43 Jevíčko. Informace: Miroslav Stupka, . Doprava a logistika - Doprava a logistika Řidič nákladního automobilu 18 000 Kč Řidiči nákladních automobilů, tahačů a speciálních vozidel Řidič nákladního vozidla. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 18000 kč, mzda max. 21000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: NÁPLŇ PRÁCE: řízení nákladního vozidla (přeprava ryb, materiálu, dřeva), částečně i manuální práce při výlovech rybníků, POŽADAVKY: vztah k přírodě, rybám, NABÍZÍME: roční příspěvky až do hodnoty 20.000,- Kč (stravenky, příspěvek na životní pojištění, příspěvek na dojíždění do zaměstnání, atd.), KONTAKT: osobně (Sokolovská 121, Litomyšl), telefonicky (7-15h), e-mailem. Pracoviště: Rybářství litomyšl s.r.o., Sokolovská, č.p. 121, 570 01 Litomyšl. Informace: Jindřich Groulík, +420 723 827 578. Zdravotnictví - Zdravotnictví Sociální pracovník 16 760 Kč Sociální pracovníci v oblasti péče o zdravotně postižené Manažer/ka kvality. Požadované vzdělání: vyšší odborné. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 16760 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: NÁPLŇ PRÁCE: práce s mentálně postiženými klienty, POŽADAVKY: znalost problematiky sociálních služeb, práce na PC, řidičský průkaz sk.B, zdravotní způsobilost, dobré komunikační dovednosti, pozitivní přístup, schopnost pracovat v týmu i samostatně, spolehlivost, trestní bezúhonnost, zodpovědnost , ochotu k průběžnému vzdělávání, flexibilitu, kreativitu a empatii, praxe v oboru výhodou, vzdělání speciální pedagogika výhodou, KONTAKT: e-mailem (označit žádost: výběrové řízení). Pracoviště: Domov na rozcestí svitavy, Tkalcovská, č.p. 381, 568 02 Svitavy 2. Informace: Jaroslava Filipová, +420 468 008 104.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Slovan bral tři body, Litomyšl rozhodla v prodloužení

Nymburk vs. Svitavy (85:77).

Škoda. Tenhle Nymburk k poražení byl

Hráči McDonald´s Cupu se zúčastnili rozlučky Tomáše Rosického. Co jim vzkázal?

/VIDEO/ Jeden z nejlepších fotbalistů české historie letos v červnu definitivně skončil s profesionálním fotbalem. Tomáš Rosický se po boku mezinárodních hvězd typu Cesc Fábregas, Petr Čech nebo Karel Poborský rozloučil na pražské Letné ve velkém stylu. Samozřejmě u toho nemohli chybět ani ti nejlepší a nejtalentovanější fotbalisté, kteří se probojovali do minulého ročníku McDonald’s Cupu.

Hornoújezdský závod korunoval neočekávané mistry

Horní Újezd – Finále sezony, jak má být. Mezinárodní mistrovství České republiky v sajdkárkrosu vyvrcholilo na trati v Horním Újezdu u Litomyšle a byl to „fičák“, na jaký se jen tak nezapomene.

Časné ranní nakupování překazil zásah policie

Svitavy – Dva zloděje chytili policisté s plnými košíky v ruce. Na nákup totiž vyrazili ve středu nezvykle brzy, a to už před čtvrtou hodinou ráno.

Reprezentace moc nepomohla, ale body jsou solidní, nejlepší byla Marie Hladká

Svitavy - Dopadlo to lépe, než se čekalo. Desáté pokračování podzimní tipovací soutěže Deníku mělo být prubířským kamenem, na tiketu byla celá řada duelů s poměrně nejasným výhledem, ovšem nakonec se nic moc převratného nestalo.

DALŠÍ ČLÁNKY Z RUBRIKY

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT