VYBRAT REGION
Zavřít mapu

ROZHOVOR: Při létání záleží na vašem umění a úsudku

Moravská Třebová - Rozhovor s Ing. Pavlem Řeřichou, předsedou občanského sdružení Aeroklub Moravská Třebová

3.8.2008
SDÍLEJ:

Pavel Řeřicha nad leteckou mapouFoto: Lada Sitová

Na letiště ve Starém Městě mne pozval pan Bořivoj Bartoníček z Lanškrouna. Je členem Aeroklubu Moravská Třebová, občanského sdružení, které tam sídlí a které v současné době má 42 létajících členů a dalších 35 nelétajících. O létání jsem si povídala s předsedou aeroklubu Ing. Pavlem Řeřichou.


Aeroklub sdružuje příznivce sportovního létání. Co všechno pro ně vlastně dělá?
Dříve byly aerokluby součástí Svazarmu, létalo se v nich zdarma, protože byly financovány státem. Dnes jsou to občanská sdružení založená proto, aby bylo možné na letišti provozovat sportovní létání. Na sebe si musí vydělat. To znamená, že každý zájemce musí obětovat určitou sumu, aby mohl létat. Část peněz získáme pronájmem některých prostor na sklady nebo třeba pořádáním prezentačních akcí pro firmy. Jde vlastně o takový „malý firemní letecký den“. Pořádáme také sportovní soutěže v bezmotorovém létání.


Zmínil jste soutěže, na přelomu května a června se na letišti ve Starém Městě konalo plachtařské mistrovství ČR. Jak takové mistrovství vypadá?

Vypíše se trať, kterou musí účastníci proletět, v délce mezi 200 a 500 km. Na mistrovství jsou velmi zajímavé hromadné vzlety, kdy během několika minut opustí plochu letiště všechna letadla. Soutěží se ve třech třídách, ve kterých jsou kluzáky rozděleny podle výkonnosti. Nejvíce je vždy zastoupena třída klubová, následuje kombi 15 m a kombi open, kde může být rozpětí křídel až 20 m.


Bezmotorové létání má asi jistá omezení…
Kromě omezení vzdušným prostorem republiky, kde odstup od mezinárodních a vojenských letišť se týká všech letadel, mají větroně i určité omezení časové související se slunečním svitem. Startovat lze až poté, kdy se ohřeje vzduch, to znamená obvykle mezi 11. a 13. hodinou. Teplý vzduch obsahující vodní páru stoupá, ochlazuje se a v určité výšce dochází ke kondenzaci a tvorbě mraků. Pilot pak nalétává do takového stoupavého proudu. Jde o oblačnou termiku. Za určitých okolností vzniká i termika bezoblačná a proudění dané konfigurací terénu. Stoupavé proudy nám často pomohou nalézt i čápi a draví ptáci, kroužící v až neuvěřitelných výškách. Větroň tedy startuje ve vleku za motorovým letadlem a vypíná se v takové výšce, která umožní navázání do stoupavého proudu, je to obvykle 500 - 800 metrů. Pilot musí dodržet předpis o maximální letové hladině 2900 m a vzdálenosti od základny mraku. Po docílení dostatečné výšky vyhledává pilot další stoupavé proudy ve směru požadované dráhy letu. Průměrná letová rychlost bývá tak 90 – 110 km v hodině. Standardně se létá asi 200 až 300 km, nejdelší přelety v ČR byly tak 800 km. Navečer se „sluníčko vypne“ a létat se už prostě nedá…


Asi to není jen tak, sednout si do letadla a rozletět se. Co všechno musí pilot větroně umět?

Musí umět komunikovat po rádiu, dodržovat předpisy, mít znalosti z aerodynamiky, o stavbě letadel a leteckých přístrojích, znát navigaci. I když dnes, kdy fungují GPS, se kompas a mapa už tolik nepoužívají…Velmi důležitá je znalost meteorologie, počasí se za letu může měnit a pilot musí umět odhadnout, zda může pokračovat v letu, aby nebyl ohrožen bouřkou.


Za jak dlouho se dá zvládnout příprava pilota?

Pokud je školení intenzivní, dá se to zvládnout za tři týdny. Pak se přikročí k plachtařskému výcviku. Pokud má zájemce čas, třeba prázdniny, může ho zvládnout i za dva měsíce. Existují ovšem lidé, kterým činí pohyb ve trojrozměrném prostoru takové potíže, že se létat nenaučí, ale těch je málo.


Myslím, že pro mnoho lidí nebude problémem ani tak čas – ostatně jistě může výcvik probíhat pomaleji – jako spíše peníze. Kolik výcvik a létání stojí?

Základní výcvik - do pilotních zkoušek - vyjde cca na 20 tisíc korun. No, a pak už je to koníček, na který si ten, kdo mu propadne, peníze ušetří. Pokud je někdo ochoten se více podílet na přípravě strojů, pomáhat brigádami, vyjde ho létání ročně tak na 10 až 15 tisíc. Na letišti je spousta práce, kterou je potřeba udělat, takže šanci mají rozhodně i ti méně movití.


To je asi podobná situace jako např. u koní, kde mnozí zájemci o ježdění tráví hodně času při péči o zvířata ve stájích… Tam se ale dá jezdit celý rok. S létáním to asi tak jednoduché nebude.
U nás, kde se létá s využíváním termiky, sezóna trvá od dubna do konce září. Start za motorovým letadlem se platí podle výšky, do které je kluzák dopraven, např. do 500 m to je 450 Kč. Jsou ale letiště, např. v Jeseníkách, kde na podzim a v zimě funguje tzv. dlouhá vlna, dá se tam létat do výšky až 7 km. Zde jde o náročnou sportovní disciplínu jak pro pilota, tak i pro letadlo. Nezbytnou výbavou je bezpečně fungující kyslíková aparatura a velmi teplé oblečení. To už je samozřejmě náročnější i finančně.


Když se ve sportu vypracujete mezi špičku, můžete se jím živit. Platí to i pro plachtění?

Sport bývá možností zviditelnění sponzorů, ale tady máme ten problém, že letadla nejsou moc vidět. Mezinárodní úspěchy řadí naše piloty mezi světovou špičku, ale neví se o tom. I takové mistrovství republiky si z 80 – 90% platí sami soutěžící, dotace pokryje zhruba ubytování štábů a motorová letadla ke vzletu. Soutěž je pro ně způsob aktivního trávení dovolené, která je přijde na deset, patnáct tisíc.


Případné úspěchy jsou vlastně finančně trestány. Jak je tedy možné, že se plachtění lidé stále věnují?

To vám mohu říci, vždyť jsem taky plachtař. Letíte bez hluku, můžete si vychutnat zajímavé pohledy. Ale hlavně jde asi o ty okamžiky boje s přírodou, kdy musíte hledat mraky pro cestu zpátky domů. Nahoře hodně záleží na vašem umění a úsudku…
Navíc je plachtařské létání pořád desetkrát levnější než to motorové.


Možná někoho po přečtení tohoto rozhovoru napadne, že létání by bylo pro něj zajímavé, nejen kvůli tolik módnímu „adrenalinu“. V jaké věku se vlastně může létat?
Od 15 let se lze učit létat na větroních, v šestnácti pak už lze uskutečnit se souhlasem zákonného zástupce samostatný let. Motorové létání má stejný limit jako auto - 18 let. A do kolika lze létat? To už závisí na výsledku lékařských prohlídek, které musí pilot absolvovat od 40 let každé dva roky, později každoročně. Některé stroje jsou dvoumístné, slouží nejen pro výcvik, ale třeba i pro piloty, jimž už lékař samostatné létání nedoporučí. Takže létat se vlastně dá opravdu dost dlouho…


Lada Sitová

3.8.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Doprava a logistika - Doprava a logistika Skladník 20 880 Kč

Skladníci, obsluha manipulačních vozíků Skladník. Požadované vzdělání: nižší střední odborné. Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20880 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: NÁPLŇ PRÁCE: naskladňování a vyskladňování materiálu, manipulace s paletovým vozíkem, práce s elektronickým terminálem k naskladněni, POŽADAVKY: řidičský průkaz sk. B, NABÍZÍME: automatické obnovování pracovního úvazku při plnění pracovních povinností,, dovolenou 25 dní v roce, příspěvky na stravování, noční příplatek ve výši 60% hodinové mzdy, KONTAKT: telefonicky, e-mailem (následně bude domluven osobní pohovor). Pracoviště: Alema lanškroun a. s. - moravská třebová, Brněnská, č.p. 17, 571 01 Moravská Třebová 1. Informace: Kateřina Jedlinská, +420 724 002 013.

Výroba - Výroba Pomocní dělníci ve výrobě 12 800 Kč

Pomocní pracovníci ve výrobě jinde neuvedení Pomocní pracovníci ve výrobě jinde neuvedení. Požadované vzdělání: bez vzdělání. Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 12800 kč. Volných pracovních míst: 3. Poznámka: NABÍZÍME: PP na dobu určitou 3 měsíce, KONTAKT: e-mailem. Pracoviště: Eurozone cz s.r.o. - willi plast s.r.o., T. G. Masaryka, č.p. 1210, 570 01 Litomyšl. Informace: Mikhail Egorenkov, +420 776 717 673.

Doprava a logistika - Doprava a logistika Traktorista a obsluha 20 000 Kč

Traktoristé a obsluha zemědělských strojů Traktorista, řidič, obsluha zemědělských strojů. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč, mzda max. 30000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: POŽADAVKY: řidičský průkaz T, C, E, platný profesní průkaz řidiče výhodou, NABÍZÍME: podnikové stravování, dovolenou navíc, KONTAKTY: telefonicky, e-mailem. Pracoviště: Agro družstvo sebranice, 569 62 Sebranice u Litomyšle. Informace: Věra Kupková, +420 739 624 022.

Vzdělávání a školství - Vzdělávání a školství Asistenti učitelů 15 000 Kč

Asistenti učitelů Školní asistent/ka. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 15000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: POŽADAVKY: nutné min. střední odborné vzdělání pedagogického směru, případně dokončený kurz asistenta pedagoga, KONTAKT: telefonicky (8:00 až 15:00), e-mailem. Pracoviště: Masarykova základní škola morašice, okres svitavy, 569 51 Morašice u Litomyšle. Informace: Karel Kovář, +420 461 612 774,737 534 599.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto
15

Koncem týdne se ochladí, pak se znovu vrátí letní teploty

Videosouhrn 17. srpna 2018

Surovec s kočárkem a 17 ukradených kol za měsíc: prohlédněte si videa dne

Kam na fotbal: Jiskra a Slovan o první body

Svitavy – Dopolední derby mezi litomyšlskými a moravskotřebovskými fotbalisty otevře program druhého mistrovského kola.

Edelbacher byl stříbrný ve Stříbře

Litomyšl, Stříbro – Páté pokračování domácího motokrosového seriálu ve Stříbře odpovědělo ve většině kategorií na otázku po držitelích mistrovských titulů.

Záchrana zpod kyvadla a 160 netopýrů v ložnici: prohlédněte si videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku ve čtvrtek 16. srpna 2018.

Hlasujte o nejlepší hospůdku roku 2018

Svitavy - Kde podle vás vaří nejlepší pokrmy? Kde chodíte nejraději na čepované pivo? Hlasujte v anketě Deníku o nejoblíbenější provozovnu, deset hlasujících čtenářů vylosujeme a odměníme.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT