VYBRAT REGION
Zavřít mapu

ROZHOVOR: Při létání záleží na vašem umění a úsudku

Moravská Třebová - Rozhovor s Ing. Pavlem Řeřichou, předsedou občanského sdružení Aeroklub Moravská Třebová

3.8.2008
SDÍLEJ:

Pavel Řeřicha nad leteckou mapouFoto: Lada Sitová

Na letiště ve Starém Městě mne pozval pan Bořivoj Bartoníček z Lanškrouna. Je členem Aeroklubu Moravská Třebová, občanského sdružení, které tam sídlí a které v současné době má 42 létajících členů a dalších 35 nelétajících. O létání jsem si povídala s předsedou aeroklubu Ing. Pavlem Řeřichou.


Aeroklub sdružuje příznivce sportovního létání. Co všechno pro ně vlastně dělá?
Dříve byly aerokluby součástí Svazarmu, létalo se v nich zdarma, protože byly financovány státem. Dnes jsou to občanská sdružení založená proto, aby bylo možné na letišti provozovat sportovní létání. Na sebe si musí vydělat. To znamená, že každý zájemce musí obětovat určitou sumu, aby mohl létat. Část peněz získáme pronájmem některých prostor na sklady nebo třeba pořádáním prezentačních akcí pro firmy. Jde vlastně o takový „malý firemní letecký den“. Pořádáme také sportovní soutěže v bezmotorovém létání.


Zmínil jste soutěže, na přelomu května a června se na letišti ve Starém Městě konalo plachtařské mistrovství ČR. Jak takové mistrovství vypadá?

Vypíše se trať, kterou musí účastníci proletět, v délce mezi 200 a 500 km. Na mistrovství jsou velmi zajímavé hromadné vzlety, kdy během několika minut opustí plochu letiště všechna letadla. Soutěží se ve třech třídách, ve kterých jsou kluzáky rozděleny podle výkonnosti. Nejvíce je vždy zastoupena třída klubová, následuje kombi 15 m a kombi open, kde může být rozpětí křídel až 20 m.


Bezmotorové létání má asi jistá omezení…
Kromě omezení vzdušným prostorem republiky, kde odstup od mezinárodních a vojenských letišť se týká všech letadel, mají větroně i určité omezení časové související se slunečním svitem. Startovat lze až poté, kdy se ohřeje vzduch, to znamená obvykle mezi 11. a 13. hodinou. Teplý vzduch obsahující vodní páru stoupá, ochlazuje se a v určité výšce dochází ke kondenzaci a tvorbě mraků. Pilot pak nalétává do takového stoupavého proudu. Jde o oblačnou termiku. Za určitých okolností vzniká i termika bezoblačná a proudění dané konfigurací terénu. Stoupavé proudy nám často pomohou nalézt i čápi a draví ptáci, kroužící v až neuvěřitelných výškách. Větroň tedy startuje ve vleku za motorovým letadlem a vypíná se v takové výšce, která umožní navázání do stoupavého proudu, je to obvykle 500 - 800 metrů. Pilot musí dodržet předpis o maximální letové hladině 2900 m a vzdálenosti od základny mraku. Po docílení dostatečné výšky vyhledává pilot další stoupavé proudy ve směru požadované dráhy letu. Průměrná letová rychlost bývá tak 90 – 110 km v hodině. Standardně se létá asi 200 až 300 km, nejdelší přelety v ČR byly tak 800 km. Navečer se „sluníčko vypne“ a létat se už prostě nedá…


Asi to není jen tak, sednout si do letadla a rozletět se. Co všechno musí pilot větroně umět?

Musí umět komunikovat po rádiu, dodržovat předpisy, mít znalosti z aerodynamiky, o stavbě letadel a leteckých přístrojích, znát navigaci. I když dnes, kdy fungují GPS, se kompas a mapa už tolik nepoužívají…Velmi důležitá je znalost meteorologie, počasí se za letu může měnit a pilot musí umět odhadnout, zda může pokračovat v letu, aby nebyl ohrožen bouřkou.


Za jak dlouho se dá zvládnout příprava pilota?

Pokud je školení intenzivní, dá se to zvládnout za tři týdny. Pak se přikročí k plachtařskému výcviku. Pokud má zájemce čas, třeba prázdniny, může ho zvládnout i za dva měsíce. Existují ovšem lidé, kterým činí pohyb ve trojrozměrném prostoru takové potíže, že se létat nenaučí, ale těch je málo.


Myslím, že pro mnoho lidí nebude problémem ani tak čas – ostatně jistě může výcvik probíhat pomaleji – jako spíše peníze. Kolik výcvik a létání stojí?

Základní výcvik - do pilotních zkoušek - vyjde cca na 20 tisíc korun. No, a pak už je to koníček, na který si ten, kdo mu propadne, peníze ušetří. Pokud je někdo ochoten se více podílet na přípravě strojů, pomáhat brigádami, vyjde ho létání ročně tak na 10 až 15 tisíc. Na letišti je spousta práce, kterou je potřeba udělat, takže šanci mají rozhodně i ti méně movití.


To je asi podobná situace jako např. u koní, kde mnozí zájemci o ježdění tráví hodně času při péči o zvířata ve stájích… Tam se ale dá jezdit celý rok. S létáním to asi tak jednoduché nebude.
U nás, kde se létá s využíváním termiky, sezóna trvá od dubna do konce září. Start za motorovým letadlem se platí podle výšky, do které je kluzák dopraven, např. do 500 m to je 450 Kč. Jsou ale letiště, např. v Jeseníkách, kde na podzim a v zimě funguje tzv. dlouhá vlna, dá se tam létat do výšky až 7 km. Zde jde o náročnou sportovní disciplínu jak pro pilota, tak i pro letadlo. Nezbytnou výbavou je bezpečně fungující kyslíková aparatura a velmi teplé oblečení. To už je samozřejmě náročnější i finančně.


Když se ve sportu vypracujete mezi špičku, můžete se jím živit. Platí to i pro plachtění?

Sport bývá možností zviditelnění sponzorů, ale tady máme ten problém, že letadla nejsou moc vidět. Mezinárodní úspěchy řadí naše piloty mezi světovou špičku, ale neví se o tom. I takové mistrovství republiky si z 80 – 90% platí sami soutěžící, dotace pokryje zhruba ubytování štábů a motorová letadla ke vzletu. Soutěž je pro ně způsob aktivního trávení dovolené, která je přijde na deset, patnáct tisíc.


Případné úspěchy jsou vlastně finančně trestány. Jak je tedy možné, že se plachtění lidé stále věnují?

To vám mohu říci, vždyť jsem taky plachtař. Letíte bez hluku, můžete si vychutnat zajímavé pohledy. Ale hlavně jde asi o ty okamžiky boje s přírodou, kdy musíte hledat mraky pro cestu zpátky domů. Nahoře hodně záleží na vašem umění a úsudku…
Navíc je plachtařské létání pořád desetkrát levnější než to motorové.


Možná někoho po přečtení tohoto rozhovoru napadne, že létání by bylo pro něj zajímavé, nejen kvůli tolik módnímu „adrenalinu“. V jaké věku se vlastně může létat?
Od 15 let se lze učit létat na větroních, v šestnácti pak už lze uskutečnit se souhlasem zákonného zástupce samostatný let. Motorové létání má stejný limit jako auto - 18 let. A do kolika lze létat? To už závisí na výsledku lékařských prohlídek, které musí pilot absolvovat od 40 let každé dva roky, později každoročně. Některé stroje jsou dvoumístné, slouží nejen pro výcvik, ale třeba i pro piloty, jimž už lékař samostatné létání nedoporučí. Takže létat se vlastně dá opravdu dost dlouho…


Lada Sitová

3.8.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Bankovnictví a finanční služby - Bankovnictví a finanční služby Účetní 30 000 Kč

Odborní účetní všeobecní Účetní. Požadované vzdělání: úsv. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 30000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: NÁPLŇ PRÁCE: fakturace, pokladna, banka, cestovní příkazy, spotřeba PHM, silniční daň, skladové hospodářství, účetní závěrky včetně daňových přiznání, vedení mezd, komunikace s úřady a bankami, POŽADAVKY: min. 2 roky praxe v účetnictví, Word, Excel, anglický nebo německý jazyk výhodou, účetní program ABRA - výhodou, NABÍZÍME: nástup ihned, podpora vzdělávání, stravenky, příjemné pracovní prostředí v mladém kolektivu, KONTAKT: telefonicky, e-mailem. Pracoviště: Pfahnl backmittel, spol. s r.o., Svitavská, č.p. 1219, 570 01 Litomyšl. Informace: Eva Dosedělová, +420 461 612 405.

Stavebnictví - Stavebnictví Stavební údržbáři budov 20 500 Kč

Stavební údržbáři budov Stavební údržbář budov. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20500 kč, mzda max. 24000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: POŽADAVKY: praxe a vyučení v oboru výhodou, NABÍZÍME: příspěvek na stravování, příspěvek na dopravu, KONTAKT: telefonicky, e-mailem (zaslat životopis). Pracoviště: Auto motive industrial a.s., Sokolovská, č.p. 1169, 570 01 Litomyšl. Informace: Adriana Siederová, +420 461 618 555,724 557 761.

Výroba - Výroba Seřizovači 20 000 Kč

Seřizovači a obsluha konvenčních fréz Frézař, frézař NC. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč, mzda max. 25000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: NÁPLŇ PRÁCE: frézařské práce, zámečnické práce, POŽADAVKY: vyučen v oboru mechanik-seřizovač CNC, alt. frézař nebo obráběč kovů, NABÍZÍME: 5 týdnů dovolené, závodní stravování, příspěvek na penzijní připojištění po roce zaměstnání, pracovní smlouva na dobu určitou na jeden rok s možností prodloužení a uzavření pracovního poměru na dobu neurčitou, KONTAKT: telefonicky, e-mailem (v případě zájmu zasílejte životopisy na e-mail adresu: bozena.andrlikova@pos.cz nebo předem telefonicky dohodněte osobní návštěvu). Pracoviště: Poličské strojírny a.s., Bořiny, č.p. 1145, 572 01 Polička. Informace: Božena Andrlíková, +420 461 751 631.

Technika a elektrotechnika - Technika a elektrotechnika Technik 18 000 Kč

Inženýři elektrotechnici a energetici přípravy a realizace investic, inženýringu Energetik. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 18000 kč, mzda max. 19000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: NÁPLŇ PRÁCE: jedná se o práci energetika, energeticky management firmy (smlouvy, revize), vedení obsluhy plynových kotelen, POŽADAVKY: schopnost technického myšlení, samostatnost, komunikativnost, spolehlivost, vhodné pro absolventy technických oborů, NABÍZÍME: firemní dotované stravování, firemní vzdělávání, týden dovolené navíc, odměny za plnění hospodářských výsledků, příspěvky zaměstnavatele na penzijní připojištění a životní pojištění, příspěvky na dětský tábor a firemní rekreaci, KONTAKT: telefonicky, e-mailem (životopis zasílejte na: personalni@svitap.cz). Pracoviště: Svitap j. h. j. spol. s r. o., Kijevská, č.p. 423, 568 02 Svitavy 2. Informace: Kopecká, +420 461 568 123.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Mladí fotbalisté z klubů z Pardubického kraje prožijí krásné sportovní odpoledne.

Každý může být reprezentant. Tentokrát v Dolním Újezdu

Ilustrační foto

Otázka na víkend: alkohol

Budeme první cestovatelé, co do Moskvy přijedou na pionýrech

Orlickoústecko – Všude dobře, tak co doma… Michala France a Martina Gregora spojuje láska ke starým českým motocyklům Jawa. Na fichtlech projeli dvacet států a za týden je čeká cesta dlouhá 5500 kilometrů a 30 dní do Ruska a Černobylu. Stanou jako první cestovatelé na Jawách na Rudém náměstí v Moskvě a psali i ruskému prezidentovi Putinovi.

Jména všech čtyř kandidátek na ředitelku kulturních služeb jsou známá

Moravská Třebová – Kandidátka na pozici ředitele kulturních služeb v Moravské Třebové je uzavřena. 

Víkendový fotbalový program v regionu

Svitavy – Kam upřít svoji pozornost před posledním květnovým fotbalovým kolem? Určitě do krajského přeboru, neboť v utkáních Poličky proti Žamberku a Litomyšle v Moravanech se utkají soupeři, nad nimiž pořád visí Damoklův meč sestupu.

Divadelní schody plné vody a mistři z Karviné a temný mok Ostravy: videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku ve dnech 24. až 25. května 2018.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT