V současné době na této trati platí kvůli počasí druhý, tedy vyšší stupeň pohotovosti.

Bohužel ve chvíli, kdy se koleje ztratí pod závějemi, nikdo zodpovědný není schopný říci, za jak dlouho vlaky zase pojedou. A cestujícím na zastávkách, které jsou často „mimo civilizaci“, tak nezbývá, než začít pátrat po informacích, kdy a jestli vlak vůbec pojede. Dva po sobě jdoucí pátky tak do Brna nedorazila ani paní Marie z Poličky. „Trať byla zavátá. Vlak měl již v Poličce velké zpoždění a bylo jasné, že ve Svitavách přípoj na Brno určitě nestihnu. A dalším spojem bych se tam včas už nedostala,“ sdělila cestující.

V okamžiku, kdy vlak nemůže závěje projet, mu však sama fréza nepomůže. „Vlak musí být nejprve vyproštěn nebo silnějším trakčním vozidlem odtažen, aby umožnil cestu fréze. Ta teprve potom může kolej před ním odklízet a uvolňovat,“ vysvětlil Jiří Šťastný ze Správy železniční dopravní cesty. Při odstraňování sněhu nemohou frézy jezdit běžnou rychlostí vlaků, ale maximálně patnáct kilometrů v hodině. Záleží i na hloubce závějí a délce zavátého úseku a na vlastnostech sněhu.

Správa dopravní cesty Pardubice má na tratích, které protínají svitavský okres, k dispozici dvě sněhové frézy. Jedna z nich má stálé stanoviště ve Svitavách nebo v Poličce. Záleží na momentální situaci a předpokládané potřebě. Druhá je ve Žďárci u Skutče nebo ve Skutči v chrudimském okrese. V minulosti železničářům z Poličky pomáhal i pluh. Ten je nyní nepoužitelný, vyřazený a určený k sešrotování. Podle Jiřího Šťastného nepotřebují frézy narozdíl od pluhů vozidlo, které by je tlačilo. Takže si ho Správa dopravní cesty nemusí objednávat od Českých drah.

Cestující, kteří na zastávkách marně vyhlíží svůj spoj, nejsou odkázáni jen na trpělivé čekání. Pokud nemají možnost připojení na internetové stránky drah třeba přes mobil, zavolají na linku kontaktního centra 840 112 113. „Z pevné linky je základní sazba ve špičce 1,32 korun za minutu. U mobilních operátorů se potom cena hovoru liší. Opravdu nejvyšší sazba se ale pohybuje okolo sedmi korun za minutu,“ radí mluvčí Českých drah Radek Joklík. Operátoři odpovídají na dotazy nepřetržitě dvacet čtyři hodin denně.