O hlavních zásadách slunění jsme hovořili s MUDr. Robertem Remešem z pracoviště Plastické, estetické a rekonstrukční chirurgie Chrudim.

Proč vlastně máme tělo vystavovat sluníčku?
Vycházejme z toho, že ze zdravotního pohledu opalování umožňuje tvorbu vitamínu D. K tomu však stačí běžné ozáření obvykle odhalených krajin (obličej, paže, dolní končetiny ). Potom zbývá snad již jen „relaxační“ efekt u člověka, který se opalováním dobíjí. Přirovnal bych to ke kouření. Z mého pohledu má obdobný přínos cigareta pro člověka, který relaxuje u ní.

Zbývající efekt slunění je kosmetický. A to pouze dočasně, protože dlouhodobě sluněná kůže rychleji stárne. Budeme se tedy bavit o tom, jak co nejvíce omezit škodlivost opalovaní. Opět se nabízí paralela s cigaretami s filtrem a „Light“.

Je všeobecně známo, že intenzita záření se mění během dne, ročních období, nadmořské výšky, místa pobytu, počasí, … Stejně jako to, že existuje v populaci několik fototypů, které jsou oproti UV záření různě odolné. V neposlední řadě je na místě zmínit to, že údaje o ochranném faktoru na opalovacích prostředcích nemusí vždy odpovídat ochranné vlastnosti daného produktu.

Jak chránit tělo před poškozením sluncem? Vadí ztmavnutí kůže?
Ztmavnutí kůže při opalování je vlastně obranný mechanismus kůže proti UV záření. Snaží se tím zabránit destrukci hlouběji uložených vrstev. Proto je s výhodou opalovat se s odpovídajícím „základem“. Odjet v lednu na tropickou pláž bez přípravy v soláriu je koledování si o problémy a zkažení dovolené. Stejnému riziku se vystaví člověk, který po dvou měsících v kanceláři stráví červencové poledne u jihočeského rybníka. V těchto případech bych snad solária vzal částečně na milost. Sezónu opalování je vhodné zahajovat krátkými expozicemi a mimo polední hodiny.

Jaké další zásady doporučujete dodržovat?
Odolnost kůže lze podpořit také preventivním užíváním vitamínu A,C a E. Opalovací krém odpovídajícího, lépe vyššího, faktoru je nezbytností. Existuje orientační pravidlo pro určení faktoru a délky slunění podle doby, během které se konkrétní jedinec bez ošetření spálil. Nezbytná je ochrana očí. Kvalitní brýle s UV filtrem brání degeneraci struktur, stejně jako před vznikem maligního melanomu oka.

Co říkáte na polední siestu známou především ze středomořských zemí?
Polední siesta v teplých oblastech vznikla na základě zkušeností. V současné době je subtropické počasí i u nás. Je tedy bezpečnější vynechat slunění kolem poledne.

Na co si dát ještě pozor?
U vodní (nebo sněhové ) plochy se účinek UV záření potencuje. Navíc se kůže při plavání ochlazuje a koupající necítí, že ho slunce již poškozuje.

Dále je třeba si uvědomit, že UV záření na nás dopadá i ve stínu a ochrana kůže, byť mírnější, je vhodná.

Lidé fototypu I (blonďáci s modrýma či zelenýma očima a světlou až alabastrovou pletí, kteří se nikdy neopálí ) by se cíleně opalovat vůbec neměli a v běžném životě by si svou kůži měli důsledně chránit.

Zvláštní péče je nutná u čerstvé jizvy. Ty by neměly být UV záření vystavovány vůbec.

Po každém slunění je vhodné ošetřit pokožku regeneračními přípravky po opalování.