Vedení Pardubického kraje se jako jediné z naší republiky rozhodlo zareagovat na demografickou vlnu slabých ročníků, která před lety zasáhla mateřské školky a po dalších pár letech základní školy. Děti, k jejichž maminkách přicházely nabídky na umístění dvouapůlletých potomků do mateřských škol, ty samé děti, o které se praly základní školy, teď čekají, co vymyslí za důmyslný systém na středních školách. Co se dá dělat? Je jich prostě málo.

Nastane stejná situace jako před lety. Jenže teď se o ně začnou přetahovat střední školy jako o vor, který je zachrání před utonutím. V našem regionu se nabízí v podstatě jediná forma vzdělání jako takového. Gymnázium představuje jedinou školu, která studenty připraví ke studiu na vysoké škole. Jak ale řešit náhlou změnu počtu studentů, která tolik ovlivňuje úroveň gymnázií?
Omezíme počet tříd. Utvoříme dvojice škol a čtyřleté gymnázium se otevře jednou tady a jednou tam. Jeden rok v Litomyšli, druhý rok v Poličce. Cílem je zkvalitnění vzdělání.

Nepřipomíná to něco? Zrušení poličské nemocnice slibovalo zlepšení zdravotnické péče. Přineslo to pouze to, že když se mému bratrovi zasekla v krku rybí kost, poslali nás z poličské pohotovosti do Litomyšle. Nepůjčili nám ani pinzetu, abychom mu tu kost mohli vytáhnout sami.

Polička ví, že sliby o zkvalitnění zdravotní péče vyšuměly neznámo kam. Pokud se někomu něco stane, musíte jet pomalu až do Pardubic. Prokázalo se, že se nic nezměnilo a vyhráli ti, kteří nejvíc křičeli. Dočkáme se snad stejné situace? Úbytek žáků může zapříčinit hned několik věcí. Semináře s rozšiřujícími předměty se neotevřou, protože je každý rok naplňují paralelní třídy. Ubude finančních prostředků, protože škola méně peněz dostane, a stejně utratí. Dostává totiž dotace na počet žáků, ale s jejich odchodem se provozní náklady (na elektřinu a topení) prostě nesníží. Pokud nepočítáme, že se nespotřebuje tolik ubrousků na utírání rukou a toaletách.

Škola začne šetřit a nastane problém s vytížením učitelů. Každá nestabilita se projeví tím, že kdo dostane možnost odejít na jistější místo, odejde. Opravdu si myslíte, že touto cestou škola dosáhne vyšší úrovně? Usnesení o střídavém otvírání prvních ročníků by se mělo realizovat od příštího školního roku. Kdo ale zaručuje, že tento systém poběží spravedlivě? Kde je napsané, že příští rok někdo nepřijde s tím, že první rok v Litomyšli se osvědčil a že se tedy čtyřleté studium přesune tam? Náš kraj je chudý. Možná si to radní neuvědomují, ale dva tisíce za dopravu do školy není málo. Bydlím v Oldříši a jednou za týden jezdím do Litomyšle. Dlouho jsem nevěřícně koukala do jízdních řádů. Prostě mi nešlo do hlavy, kdo si dal tu práci, napasovat odjezdy vlaků a autobusů tak, aby vlak do Oldříše odjížděl zpravidla dvě až tři minuty před příjezdem autobusu z Litomyšle. Naštěstí pro mě mám jiné možnosti, jak se dostat domů. Jak bych ale situaci řešila jako obyvatel z Pusté Rybné, Nedvězího nebo Telecího, kam jezdí autobus čtyřikrát denně, si představit nedokážu.

Bydlet v Litomyšli? Podotýkám, že gymnázia nemají internáty a ubytovací zařízení odborných škol jsou trvale obsazená. Možná je částečně vyprázdní demografická vlna, ale kdo si to může finančně dovolit? Uvědomuje si někdo, že to znamená pro většinu studentů v podstatě znemožnění přístupu k odpovídajícímu vzdělání? Zásadně odmítám větu – no tak půjdou na učňák, protože určité procento populace tam podle tabulek stejně musí. Já na učňák nechci a nevidím jediný důvod, proč by měl výběr probíhat tímto způsobem.
Navíc tento systém odporuje programu základních škol, který podporuje Evropská unie. Děti se mají zajímat o své kořeny, jsou vedeny tak, aby pokud možno zůstaly v regionu. To, že tu zrušíme střední školu, je naprosto protichůdné.

Většina Poličky už podepsala petici. Přijdou komunální volby. V nich se ukáže, jak radní znají svůj kraj. Jestli nám jako básničku budou opakovat důvody, proč gymnázium v Poličce zrušit, nebo jestli se začnou snažit o to, aby naše škola zůstala. Já bych podle toho volila.

MICHAELA ULRICHOVÁ,studentka septimy na Gymnáziu v Poličce