Přímá silnice na Hlinsko je sice lákavá, ale dost frekventovaná. Pojedeme tudíž nejprve po klidné okresce přes Kamenec, Oldřiš a Borovou. Z hlavní trasy pak odbočíme vpravo na Svatou Kateřinu (12 km). Dojedeme na Paseky, kde stojí vlevo od silnice sedmadvacet metrů vysoká rozhledna z roku 2004. Nebyl bych to já, abych na ni nevylezl. Pokud se vám zachce, následujte mne.

Vstupenku (za poněkud nekřesťanských třicet korun) zakoupíte v krámku u cesty. Odměnou bude však krásný rozhled – Orlické hory, Vrchovina, Králický Sněžník, Krkonoše. Pak se vydáme dál. Projíždíme Prosečí, za náměstím se dáme vlevo na Zderaz a doprava k chatě Polanka. Restaurace září v plné kráse, obsluha (je-li právě otevřeno) bývá ukázkově vstřícná.

Po dalších dvou kilometrech dorazíme do Nových Hradů. Zdejší zámek se díky nevšední péči majitelů právem nazývá „českými Versailles". Letos již potřetí tam bude v rámci Smetanovy Litomyšle hostovat po několik večerů pražské Národní divadlo, tentokrát se Scarlattiho operou Armida. Po prohlídce opustíme silnici a po žluté turistické značce projedeme chatovou oblastí Roudná. Kolem přírodního koupaliště dorazíme do Vranic (30 km). Poblíž velmi rázovité hospůdky stojí zděná chata Jiskry Litomyšl, východisko do samotných maštalí.

Zde záleží na tom, co všechno tam chceme navštívit a projet. Stezek všech čtyř turistických barev je tu bezpočet. Nejbližší cestou do Budislavi je člyřkilometrová trasa po žluté a červené kolem skály Cikánka a Panského stolu. To se však ochudíme o mnoho dalších přírodních krás. Takže to nechám opravdu na každém. Pozor ale na pěší turisty, kterých v maštalích v sezóně bývá bezpočet.

V každém případě dojedeme do Budislavi. U autobusové zastávky „Krčma" odbočíme doprava a po žluté značce vystoupáme k lesu. Projdeme kolem tichého rybníku Zimka, na silnici se dáme vlevo a po kilometru vpravo po značené cyklostezce k populárnímu rozcestí „Na babce".
Zbývá poté už jen dojezd zpátky do Poličky. Ty čtyři kilometry po onom frekventovaném tahu už nějak vydržíme. Jinudy to nejde. Celá túra měří nějakých 48 až 55 kilometrů, v závislosti na zvolených trasách v oblasti Toulovcových maštalí.