Děti dostanou od rodičů peníze na svačinu a řada z nich si ji vybere právě v automatu se sušenkami a čokoládovými tyčinkami. „Já si svačinu kupuji, mamka mi dá peníze a kromě rohlíku a sýru si koupím i něco sladkého," přiznává třeťák Jirka ze Základní školy Kostelní v Moravské Třebové. Podobně je na tom i řada jeho spolužáků.
Peníze místo svačiny
Rodiče nestíhají dávat dětem svačiny. Místo nich dostávají peníze. I když jsou i výjimky. „Žádné peníze nedostávám, máma mi každé ráno připraví svačinu," tvrdí spolužačka Jirky, Lucka. Na jejich škole automat v současné době nemají.
„Měli jsme ho na nápoje, ale nakonec jsme se ho zbavili," říká ředitelka školy Jaroslava Skácelíková. Děti si v něm nekupovaly minerálky, ale sladké nápoje. „Dalším automatům na sladkosti se úspěšně bráníme," tvrdí ředitelka Skácelíková. Je zásadně proti automatům se sladkými nápoji nebo sladkostmi ve školách. „Pokud by si ho ale vyloženě rodiče prosadili, nic bychom nezmohli. Na druhou stranu děti si stejně kupují sladkosti v obchodech cestou do školy," podotýká Jaroslava Skácelíková.
Na základní škole a gymnáziu na Sokolovské ve Svitavách mají automaty dva, jeden na sladkosti, druhý na teplé nápoje. Nabízí nejen čaje, ale i sladké cappuccino a podobné kávy a nápoje. O přestávkách je kolem nich docela živo. „Dlouho jsme se bránili umístění automatu na sladké nápoje. Nakonec jsme přistoupili ke kompromisu a povolili automat na teplé nápoje," sděluje ředitel gymnázia Milan Báča. Věří, že děti si tam kupují spíše čaj, ale ví, že řada studentů také sladké kávy.
Jak pedagogové, tak i rodiče se většinou shodují na tom, že automaty na sladké nápoje a různé pamlsky by na školách být nemusely.
Zdraví dětí je na rodičích
„Je na rodičích, aby měli přehled, za co jejich děti utrácejí peníze, které jim dali na svačinu," míní maminka dvou školáků Lenka Müllerová. Současné stravovací návyky většiny dětí se nelíbí ani řediteli svitavského gymnázia. „Nejsem nadšený, když vidím, že si na svačinu nosí sladkosti. Je ale na rodičích, co jim dají, případně jak dalece vědí, co si jejich děti kupují," říká ředitel Milan Báča.