Letní turistická sezona brzy zaklepe na dveře. Mnohé památkové objekty brzy otevřou své dveře návštěvníkům. Připravují se také pracovníci turistických informačních center. Pod společnou hlavičkou jejich asociace zahájili práce na turistickém navigátoru do mobilních telefonů.
Od pracovníků v turistických informačních centrech lidé, a to nejen turisté, očekávají hlavně přehled. A to nejen o okolí, zajímavostech či ubytování. Obrací se na nás také cizinci, proto by jazyková vybavenost měla být samozřejmostí. Ale lidé v „íčkách“ jsou různí. Proto asociace pracovníků turistických informačních center vsadila na vzdělávání. Poučení a nápady pro tuto sezonu hledali u svých kolegů. „Semináře se konaly v devíti krajích České republiky a byly zaměřeny regionálně vždy na téma, které si pracovníci „íček“ ve svém kraji vybrali. A začali odborným zájezdem po provozovnách informačních center v Pardubickém kraji,“ sdělil Jan Matouš z informačního centra v Poličce a sekretář Asociace turistických informačních center České republiky.

Průvodce v mobilu

Síť „íček“ je poměrně hustá. Jen ve svitavském okrese jich je více než deset. Také počty lidí, kteří do nich ročně zamíří, nejsou zanedbatelné. Jen v Poličce sem vloni přišlo přes 22 tisíc návštěvníků, což je více než dvojnásobek obyvatel města. Proto pracovníci informačních center patří také k těm, jejichž kvalitní služby mohou přispět ke zvýšení turistického ruchu. A tak není náhoda, že právě od nich přichází často nové nápady. A inspirují se i u kolegů v zahraničí. Od listopadu pracovníky asociace turistických center zaměstná tvorba turistického navigátoru do mobilních telefonů. Na projekt by mohla přispět Evropská Unie.

Informace kdekoli

V budoucnu by tak návštěvníci v „íčku“ získali turistické informace z jednotlivých krajů přímo do jejich mobilního telefonu. „Pomocí paměťové karty by si turista nahrál informace o památkách, turistických zajímavostech nebo sportovních možnostech přímo do svého mobilu. Na pozadí mapového podkladu, který bude součástí aplikace, se zobrazí jednotlivé konkrétní informace. Ty budou vztaženy k příslušnému místu a doplněné snímky turistických cílů. Navíc se počítá i s možností, aby si turista vše mohl rozšířit o vlastní poznámky a fotografie,“ vysvětlil Jan Matouš. Kdy se ale tyto plány změní v realitu, zatím není jasné. Záleží na posouzení příslušných odborníků, kteří spolurozhodují o poskytnutí evropských dotací. Pak virtuální propagaci měst nebude stát nic v cestě.

V Litomyšli letos také „vyrukovali“ na turisty s multimediálním průvodcem. Ocení ho především vyznavači individuální turistiky. Umožní jim komentovanou prohlídku města. Zaplatí zálohu a vypůjčí si v jednom z informačních center v Litomyšli MP3 s nahraným komentářem. Bude jak v češtině, ale také v angličtině a němčině. Vše doplněné fotografiemi.