Obchvat Svitav byl přitom v mapách zakreslený už od 60. let. „V roce 1989 jsem nastupoval na městský úřad a už tehdy se mluvilo o tom, že do pěti let má být obchvat hotový. Když se podíváme do archivu, tak z 60. až 70. let jsou tam plány a studie,“ potvrdil svitavský místostarosta Pavel Čížek. Čára se sice během let posunula do jiné lokality, ale hlavní je, že lidé ve městě si oddychli. Tranzitní doprava zmizí z centra a obyvatelé městských částí Lány a Lačnov budou mít klidnější spánek.

„Už jsem ani nevěřil, že se toho dožiju. O obchvatu jsem slyšel už jako malý kluk a konečně je hotový,“ řekl Jiří Novotný. Obchvat Svitav přinese úlevu lidem ve Svitavách i řidičům.

„Silnice I/43, na které obchvat vznikl, je hlavní spojnicí východních Čech s Jihomoravským krajem. Podle posledního sčítání dopravy projede městem okolo 14 tisíc aut denně. Nový téměř desetikilometrový obchvat odvede veškerou tranzitní dopravu ze Svitav, Lačnova i Hradce nad Svitavou a zlepší tak životní podmínky místních obyvatel,“ uvedl při slavnostním otevření ministr dopravy Martin Kupka.

Psali jsme včera:

Prvním projíždějícím na čerstvě otevřeném obchvatu Svitav byl paradoxně cyklista
FOTO, VIDEO: Obchvat Svitav je v provozu. Prvním projíždějícím byl cyklista

Původní silnice I/43 měla navíc řadu nebezpečných míst, a to hlavně podjezd pod železniční tratí u Hradce nad Svitavou, kde se v minulosti stalo několik smrtelných nehod. Právě tady nákladní auta musela projíždět v protisměru a vše zhoršoval ještě špatný rozhled. Nová silnice už nikde železnici nekříží.

Projeďte se po obchvatu Svitav:

Zdroj: Martin Netolický

Ze Svitav zní kritika, že obchvat měl být dávno hotový. „O obchvatu se mluví přes 50 let, existuje čára v mapě, kde by mohl vést. Jsem rád, že se sliby změnily v činy. Pro Svitavy to znamená nejen rychlejší průjezd městem, ale především zvýšení bezpečnosti v Lánech a Lačnově. V poslední době tam byl hustý provoz, teď problémy končí,“ vysvětlil svitavský starosta David Šimek.

Z Lánů ani Lačnova však auta nezmizí úplně, ale všichni doufají, že jich výrazně ubyde. „Myslím, že plno lidí bude překvapených z klidu. Nicméně si musíme říct, že i osobní auta dělají nějakou zátěž, ale vymístění tranzitu je pro nás to nejdůležitější. Věřím, že kamiony zmizí z města úplně. Těším se, až v březnu uděláme vyhodnocení,“ podotkl Čížek.

Velké kamiony už přes Mikuleč, Kukli a Javorník jezdit nebudou.
V Mikulči, Kukli a Javorníku si oddychnou. Ještě týden a kamiony zmizí

Obchvat je i klíčovou stavbou pro celý Pardubický kraj. „Dokážeme stavět intenzivně a vytahovat kamionovou dopravu z měst, kde obtěžuje a komplikuje život v obcích. Jsem rád, že příprava nabrala tempo a stavíme rychleji než dříve,“ uvedl šéf Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl. Pamětníci sice mluví v souvislosti s obchvatem Svitav o půlstoletí příprav, ale podle Mátla to není tak úplně pravda.

Obchvat SvitavObchvat SvitavZdroj: ŘSD

„Když se podíváme na přípravu stavby, tak v roce 2017 jsme získali územní rozhodnutí, je to šest let od vykoupení pozemků, stavebního povolení nebo soutěže na dodavatele. Je vidět, že se staví a ta doba, kdy se stavělo desítky let, je pryč,“ dodal Mátl. Stavba 9,5 kilometrů dlouhého obchvatu Svitav trvala 20 měsíců. Přitom podle Mátla nešlo úplně o jednoduchou stavbu, na přeložce I/43 se nachází osm mostů, jedna mimoúrovňová křižovatka a šest protihlukových stěn.

Psali jsme vloni na jaře:

Stavba obchvatu Svitav začíná. Jde o důležitou stavbu pro Svitavy i pro celý Pardubický kraj.
Svitavy se dočkaly. Stavba obchvatu po padesáti letech konečně začíná

„Historicky stavby trpěly tím, že bylo obtížné je prosadit a projednat. Legislativa se začala měnit před šesti lety. Jakmile se stavby spustí, tak se dá většina stihnout za dvě nebo tři stavební sezony,“ doplnil Kupka.

Silnice I/43 je spojnicí severu a jihu, právě tudy projíždí mnoho lidí z Polska a Orlickoústecka na jih a při cestě do Brna, na Jadran a Balkán. Stavba obchvatu vyšla zhruba na 800 milionů korun a výrazně urychlí cestování v regionu.

Zdroj: Deník/ Iveta Nádvorníková