Právě proto má spousta lidí po celém okrese potíže s přepravou do zaměstnání, či domů. Problémy zasáhly především obyvatele Pohledů a Březové nad Svitavou. „Kdo nemá auto a řidičák, je pro něj takřka nemožné dostat se do práce, protože autobusy jezdí v naprosto nevhodnou dobu," říká starosta Pohledů Antonín Vajgl. Jeho protějšek Martin Kiss z Březové nad Svitavou také není smířený s tím, jaké dojezdové časy současné řády nabízejí.
„Největší komplikace působí ranní spoje po páté hodině. Autobusy jezdí až pětačtyřicet minut," popisuje Martin Kiss. Důkazem slov starostů je to, že zaměstnanci jedné textilní továrny v Moravské Chrastové dojíždějící z Pohledů mají co dělat, aby zvládli nástup na pracoviště. „Vyjedou v pět hodin ráno, přijíždí až před šestou. Někdy lidé čekají na náměstí v Březové ještě na navazující spoj," vysvětluje Eva Fečková z Březové nad Svitavou, která ve firmě také pracuje.

Ženy raději skončily

Integrovaná doprava v kraji zažívá řadu změn už několik měsíců. Podle Evy Fečkové kvůli tomu skončila v továrně jedna zaměstnankyně, neboť se nebylo možné přepravovat do domova. Další žena odešla do důchodu a prý se jí ulevilo, že už nemusí dojíždět.

Jak uvádí Eva Fečková, lidé, kteří využijí hromadnou dopravu, se obtížně dostávají na letní zábavy či za jinými událostmi ve Svitavách. V Pohledech už se dokonce spojili a žádali, aby se změnil alespoň pozdější ranní spoj na půl osmou. „Nešlo to. Systém je propojený a je velký problém to zajistit," uznává starosta Pohledů Antonín Vajgl.

Podle něj se odbourávají potřebné spoje. „Z pohledu kraje potřebné nejsou. Vykazují nízkou využitelnost kapacity autobusů, když jezdí jen pár lidí," dodává. Naštvaní občané Pohledů už zvažují sepsání stížnosti nebo petice v boji za obnovu režimu dřívějších spojů. „A já jim říkám, ať ji pošlou radši přímo na kraj," poznamenává starosta Pohledů Vajgl. On i březovský starosta Martin Kiss už se snažili jednat s krajem o řešení neutěšeného stavu a změnách v systému. Antonín Vajgl situaci řešil s krajskou technoložkou veřejné autobusové dopravy Janou Švecovou. „Pomohla nám něco změnit. Snaží se, ale vše asi nejde," láteří.

„Redukce budou podle mých informací trvat přes prázdniny. Pravda je, že Svitavsko změny v Iredu zasáhly nejvíc. Uměle se také udělala spádová oblast pro Poličsko, což nikdy předtím nebylo," upozorňuje Jaromír Dušek, radní Pardubického kraje pro dopravu. Obyvatele obou obcí si počkají, než se najde kompromisní řešení. „Je sice fajn, že se člověk díky Iredu dostane až bůhví kam, ale když potřebujete dojet přímo, není to možné, nebo to stojí spoustu času," uzavírá Eva Fečková.