Minulý rok tam přitom došlo k zjednosměrnění provozu. Šoféři velkých vozů tak Lačnovem můžou projíždět jen v jednom směru. To je však podle některých Svitavanů málo. Na posledním jednání zastupitelstva proto vystoupil Libor Zelinka (KSČM) s žádostí, aby vedení města zkusilo zařídit zákaz v obou směrech.
„Myslím si, že není nutné, aby tranzitní doprava jezdila přes Svitavy. Velkou část města by bylo možné zachránit, šoféři můžou jezdit po silnicích I/35 a I/34. Navíc silnice v Lačnově je nedlouho po opravách opět rozbitá," nechal se slyšet zastupitel Zelinka.
Starosta David Šimek (Sdružení pro město Svitavy) jeho výzvu vyslyší. „Stejně jako v minulosti
i teď svoláme jednání s ŘSD, krajskou policí a odborem dopravy Pardubického kraje. Společně problém prodiskutujeme a pokusíme se najít možné řešení," prohlásil David Šimek.
POLICIE: NENÍ DŮVOD
Starosta se tímto problémem chce zabývat hned po návratu z dovolené, což je příští týden. Redakci Svitavského deníku se však již podařilo sehnat reakci krajských policistů.
Podle vrchního komisaře Tomáše Krpaty z krajského policejního ředitelství jsou silnice prvních tříd ze zákona o pozemních komunikacích určeny zejména pro dálkovou a mezistátní dopravu. Pro zákaz vjezdu na tyto komunikace tedy musí být dobrý důvod.
„Omezit přístup na tyto silnice lze pouze na základě jejich stavebního stavu, dopravně technického stavu, nebo pokud si to vyžadují jiné závažné důvody. Žádný takový důvod nám není znám. Dopravně technický stav silnice I/43 v daném úseku není nijak výjimečný. S obdobným uspořádáním se můžeme setkat na silnici I/43 například na průtahu obcí Lanškroun, kde žádné omezení nákladní dopravy není," vysvětlil Tomáš Krpata. Policie se také obává toho, že by změna trasy pro řidiče nákladních vozů mohla zkomplikovat dopravu v jiných částech regionu.
ZATOPILI BY KOCLÍŘOVU
„Podle našeho názoru by došlo ke snížení bezpečnosti silničního provozu na křižovatce silnic I/35 a I/34
u obce Koclířov, kde by došlo k významnému nárůstu počtu vozidel odbočujících vlevo ve směru od Svitav na Litomyšl. Lze předpokládat výrazný nárůst dopravních nehod na této křižovatce
a to včetně nehod s nejtěžšími následky," uvedl Tomáš Krpata. Přitom Koclířov je místem, kde v minulosti došlo k vážným dopravním nehodám. Mají lidé žijící v Lačnově nějakou naději, že se zbaví náklaďáků a kamionů? Podle policistů i politiků ano. Pomoci by jim měl několik let diskutovaný obchvat Svitav.
„V případě existence obchvatu Svitav část silnice I/43 ztratí svůj dopravní význam pro tranzitní dopravu ve směru na Lanškroun," dodal vrchní inspektor Krpata. Podle něj by současně s obchvatem také mělo dojít k vybudování bezpečnější křižovatky silnic I/43 a I/35. Na místě se počítá s kruhovým objezdem.
Obchvat města však brzdí změna legislativy. Svitavský místostarosta Pavel Čížek (ODS) v dubnovém rozhovoru pro Deník čtenářům sdělil, že cílem je se stavbou obchvatu začít v roce 2017 nebo 2018.