Vánoční průzkum jedné banky uvádí, že Češi utratí za dárky v průměru 6276 korun. Dostávají se tak pod evropský průměr, který je 6850 korun. Podle analytičky Elišky Horské naváže chudší průběh vánočních svátků na celkový vývoj tržeb v letošním roce. Analytici počítají s pětiprocentním poklesem u maloobchodních prodejců. „Vánoce sice spotřebu trochu podpoří, ale útraty budou nižší než vloni,“ tvrdí Eliška Horská.
Nižší tržby
I svitavští podnikatelé, kteří mají své prodejny na náměstí Míru, zaznamenávají pokles tržeb. „Odhaduji, že letos budeme mít přibližně o čtyřicet procent nižší prodej,“ sdělil Luboš Jadrný, vedoucí obchodu se sportovními potřebami. V ostatních prodejnách, ať už se jedná o knihy, elektroniku nebo oblečení, takto velký propad tržeb nezaznamenali. Všichni vedoucí prodejen svorně říkají, že letošní rok není nijak vydařený a v předvánočním období zatím chodí nakupovat méně lidí. Tento pokles nákupů u obchodníků na svitavském náměstí však nemusí být přisuzován pouze recesi české ekonomiky. Odliv zákazníků zřejmě zavinilo svitavské nákupní centrum u výjezdu směrem na Moravskou Třebovou. „Podle mě je ve Svitavách zbytečně mnoho obchodů než lidé vůbec potřebují,“ řekl Pavel Dvořák, vedoucí prodejny Centrum.
Soupeřem kamenných obchodů jsou také nákupy online. „Prodej přes internet nebo prostřednictvím zásilkové služby se snížil o 6,4 procent,“ uvedla Eliška Horská s poukazem, že toto číslo se vztahuje k září. Před Vánoci se toto číslo pravděpodobně opět zvýší. Poradenská společnost Deloitte uvádí, že 41 procent Čechů nakoupí dárky přes internet, hlavně kvůli ceně a pohodlnému nakupování.
Nekupují boty
Nejvyšší je pokles v prodeji oděvů a obuvi. Naopak, agentura SC&C uvedla, že nejvíce, okolo pěti tisíc korun, lidé utratí za elektroniku. Přibližně čtyři a půl tisíce korun pak vydají za dárky pro volný čas, jako jsou kola nebo brusle. Následují věci do domácnosti a šperky, za které Češi zaplatí v průměru tři a půl tisíce korun. „Lidé šetřili na všem kromě potravin,“ komentuje Horská.
A i o Vánocích velkou část rodinného rozpočtu spolknou právě potraviny, které podle průzkumů nakupují lidé spíše v nákupních centrech než v malých obchodech. A jaké jsou výhledy pro tržby maloobchodníků? Odhady enonomických výzkumníků z jedné banky ukazují, že v roce 2010 se bude pokles tržeb pohybovat okolo dvou procent.
Marek Partyš