Pardubický kraj chce zabránit ničení silnic důrazným pokutováním přetížených kamionů. Pomoci mu v tom mají váhy zabudované do vozovek. „Umístěny by měly být na vytypovaných problematických úsecích silnic,“ uvedl náměstek hejtmana Jan Tichý, do jehož kompetence doprava patří.

„Přetížené kamiony nám ničí a rozjíždí vozovky. Chtěli bychom je vytlačit na železnici, k čemuž směřuje i zavedení mýtného,“ pravil Tichý.
Dosud byla pokuta za přetížení kamionu maximálně pět tisíc korun, což bylo podle Tichého „jalové opatření“. Nově může pokuta dosáhnout až půl milionu korun pro firmu, které nákladní automobil patří.

„To už bude mít odstrašující účinek,“ míní náměstek hejtmana Jan Tichý.

Zařízení stojí pět milionů korun

Vážicí zařízení může provozovat přímo kraj. Je umístěno ve vozovce a registruje auta, která povolený váhový limit přesáhnou včetně pořízení fotografie s poznávací značkou. Sankce pak vymáhá policie. Jedno zařízení vyjde asi na pět milionů korun.
Kraj chce nový způsob automatického vážení kamionů vyzkoušet v druhé polovině roku, v provozu by mohl být od roku 2011. Těžká doprava vozovky rychle ničí. Například komunikace z Pardubic přes Dašice na státní silnici I/35 je po devíti letech od celkové rekonstrukce velmi poničená. Podle Tichého jezdí přetížených až 90 procent kamionů.

Dalším způsobem, jak by se měl omezit provoz kamionů po silnicích druhé a třetí třídy v Pardubickém kraji, je zavedení mýtného.

Silnice zatím nejsou zpoplatněné

Proveditelnost tohoto záměru prokázala nedávná studie, která se v regionu uskutečnila. V Pardubickém kraji zatím kromě krátkého úseku dálnice D11 není žádná silnice zpoplatněna.

Kraj udržuje 3130 kilometrů své silniční sítě a už dnes je patrný přesun tranzitní dopravy do regionu. Trpí také vedlejší silnice, které dopravci využívají kvůli úspoře času a paliv.

„Zavedení krajského mýtného však bude zdlouhavé, dříve se proto uplatní vážení kamionů,“ dodal náměstek hejtmana.