VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Kraj šetří. Přežije úspory lokálka do Litomyšle?

Litomyšl – Některým lokálním tratím v Pardubickém kraji by mohla už brzy „zvonit hrana“.

31.1.2011 6
SDÍLEJ:

Vlakové nádraží s parní lokomotivou během mikulášské nadílky.Foto: Deník/ Iveta Nádvorníková

Společnost Oredo totiž na základě zadání kraje pracuje na plánu optimalizace jeho osobní železniční a autobusové dopravy. Do konce ledna by mělo být určeno, kde se vyplatí železniční dopravu udržet, a naopak, kde by bylo vhodnější a levnější ji nahradit autobusovými spoji. Oficiální výstupy zatím známy nejsou. O to více přibývá spekulací. Zvláště tam, kde se prý má osobní železniční doprava omezovat.

Dělejte něco!

Jednou z tratí, které by se mohlo omezení dotknout, je ta z Litomyšle do Chocně. „Lokálkou jezdíme hlavně s dětmi v létě. K regionu prostě patří a byla by velká škoda, aby zanikla a koleje zarostly trávou,“ řekla Marie Novotná. Vlakem mezi Litomyšlí, Chocní a Vysokým Mýtem jezdí také množství lidí do zaměstnání a studentů do škol. A jde o víc. „Pokud dojde ke zrušení tratě z Litomyšle do Mýta, budeme nejen jediným městem Unesco, ale i České inspirace bez železniční dopravy. Pro zachování tratě musí něco udělat město,“ míní Zdeněk Vandas z Litomyšle. Jedním z důvodů, proč lidé málo jezdí vlakem, je podle jeho slov špatná dostupnost nádraží v Litomyšli. „Za celých 128 let provozu na trati nedošlo k žádné tragédii, zatímco na pětatřicítce jsou dost časté,“ dodal Vandas.

Litomyšlští radní již před dvěma lety žádali České dráhy o rekonstrukci trati, ale neuspěli. „Udržitelnost železnice pro dopravu je plně v kompetenci krajského úřadu, který chce šetřit ve všech směrech. Náklady kraje na dotaci činí na kilometr autobusové dopravy dvacet pět korun. Ale kilometr vlakové dopravy je přijde na sedmdesát pět korun. Naším zájmem bude samozřejmě trať udržet a uděláme pro to maximum,“ sdělil litomyšlský starosta Michal Kortyš.

Proti možnému rušení osobní vlakové dopravy mezi Chocní, Vysokým Mýtem a Litomyšlí se staví rovněž mýtský starosta Miloslav Soušek. „S takovým záměrem nemůžeme souhlasit. Chápu, že je nutné optimalizovat, ovšem právě železniční spojnice Chocně s Vysokým Mýtem a Litomyšlí je důležitá pro osobní i nákladní dopravu. Omezení jsou asi nutná, radikální škrty by ale podle mne být neměly. Choceň je stále významným železničním uzlem a pohyb cestujících drahou za prací nebo do škol mezi Chocní, Mýtem a Litomyšlí stále je. Omezovat dopravu mezi těmito městy mi připadá přitažené za vlasy. Stát by se neměl k malým městům chovat macešsky,“ prohlásil starosta Soušek. Podle jeho slov může omezování dopravy negativně působit také na úsilí města Choceň a Vysoké Mýto ještě více se přiblížit a vytvořit smysluplně fungující souměstí s velkou spádovostí.

První výsledky analýzy o vytíženosti tratí v kraji, kterou zpracovává společnost Oredo, by měly být známé na konci února. „Výsledkem tohoto projektu by mělo být navýšení veřejné dopravy zhruba o deset procent při zachování stávajícího objemu finančních prostředků. Veškeré změny předem projednáme se starosty obcí a měst, kteří se k nim vyjádří a odsouhlasí,“ vysvětlila Magdalena Navrátilová, tisková mluvčí Pardubického kraje. O budoucnosti regionální železnice tedy ještě není rozhodnuto. Železniční doprava ale je a bude podle hejtmana Radko Martínka páteří integrovaného dopravního systému Pardubického kraje. „Jediným kritériem bude rychlost a kvalita veřejné dopravy,“ dodal hejtman.

Lepší vlaky

České dráhy na trati z Litomyšle do Chocně modernizovaly vozidlový park a nasadily soupravy Regionova, a to především na nejfrekventovanějším úseku mezi Chocní a Vysokým Mýtem. „Soupravy nabízejí pohodlnější interiér oproti starším vlakům, vozy mají nízkopodlažní nástup, bezbariérové řešení toalet a jiné výhody. Zavedli jsme také přepravu imobilních cestujících, vozíčkářů, opět s důrazem na úsek mezi Chocní a Vysokým Mýtem,“ informoval Petr Šťáhlavský, mluvčí Českých drah. Poslední slovo při změnách na malých regionálních tratích bude mít Pardubický kraj a také starostové obcí. Jasněji bude za několik týdnů.

IVETA NÁDVORNÍKOVÁ,KAREL POKORNÝ

31.1.2011 VSTUP DO DISKUSE 6
SDÍLEJ:

SERVIS

Vzdělávání a školství - Vzdělávání a školství Asistenti učitelů 17 000 Kč Asistenti učitelů Asistent/ka pedagoga. Požadované vzdělání: úsv. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 17000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: POŽADAVKY: střední vzdělání s maturitou a odpovídající pedagogické vzdělání (SŠ, VOŠ, VŠ zaměřenou na pedagogiku nebo alespoň kvalifikační kurz pro asistenty pedagoga), KONTAKT: telefonicky (PO-PÁ 7:00 až 16:00), e-mailem. Pracoviště: Základní škola moravská třebová, čs. armády 179, okres svitavy, Čs. armády, č.p. 179, 571 01 Moravská Třebová 1. Informace: Zdenka Šafaříková, +420 461 316 664. Doprava a logistika - Doprava a logistika Řidič nákladního automobilu 40 000 Kč Řidiči nákladních automobilů (kromě tahačů) Řidič C+E. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 40000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: NÁPLŇ PRÁCE: řidič ČR + MKD - nepravidelné cesty do Nizozemí a Německa, začátky a konce cest vždy ve Svitavách, POŽADAVKY: ŘP skupiny C + E, znalost AJ nebo NJ výhodou, NABÍZÍME: nástup možný ihned, základní mzdu + diety - výdělek až 40 000 Kč, možnou práci i v turnusech, místo je vhodné i pro ČID, KONTAKT: telefonicky, e-mailem. Pracoviště: Viktor dopita, Jana Želivského, č.p. 18, 568 02 Svitavy 2. Informace: Viktor Dopita, +420 736 481 140. Výroba - Výroba Obsluha strojů 13 000 Kč Obsluha šicích a vyšívacích strojů Obsluha šicích a vyšívacích strojů. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 13000 kč, mzda max. 23000 kč. Volných pracovních míst: 9. Poznámka: jedná se práci šičky při šití technických textilií, požadujeme dobrý zrak a manuální zručnost, spolehlivost, pečlivost a samostatnost, Benefity - firemní dotované stravování, firemní vzdělávání, týden dovolené navíc, firemní příspěvky zaměstnavatele na penzijní připojištění a životní pojištění, příspěvky na dětský tábor a firemní rekreaci. Pracoviště: Svitap j. h. j. spol. s r. o., Kijevská, č.p. 423, 568 02 Svitavy 2. Informace: Věra Kopecká, +420 461 568 123. Výroba - Výroba Vedoucí provozu v ostatních zařízeních 23 000 Kč Vedoucí provozu v ostatních zařízeních Vedoucí závodního stravování - kuchař/ka. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 23000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: POŽADAVKY: řidičský průkaz sk. B, NABÍZÍME: nástup možný ihned, podnikové stravování, dovolenou - pátý týden navíc , KONTAKT: e-mailem. Pracoviště: Agro družstvo sebranice, 569 62 Sebranice u Litomyšle. Informace: Věra Kupková, +420 739 624 022.

Ilustrační foto

Pozitiva? Nejsou. Opatovec zklamal a ocitl se v kritické situaci

Ilustrační foto

Nováček celkově obstál, bodů však mohl a měl získat přece jenom více

Setkání s hejtmanem Martinem Netolickým již ve čtvrtek

Pardubice - Ve čtvrtek se v budově krajského úřadu skuteční Setkání s hejtmanem Pardubického kraje Martinem Netolickým.

Exploze jako záměr, čerti pod parou a Strach mezi anděly: videa víkendu

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku o víkendu 7. až 9. prosince 2018.

Do odvet úspěšně. Svitavy vyloupily Brno a mají další zářez

Svitavy /KOOPERATIVA NBL/ – Nebyl to zápas, na který by se vzpomínalo za dlouhých zimních večerů jako na nějaký úchvatný sportovní zážitek. Úkol ovšem splněn byl, svitavští Tuři si z Brna odvezli svoje osmé vítězství v nejvyšší soutěži. Rozhodující byla druhá dvacetiminutovka.

OBRAZEM: Právě jsme se narodili

Svitavy - Díky vstřícnosti svitavské porodnice vám na našich stránkách pravidelně přinášíme fotografie nově narozených miminek.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT