Ta by nastala, pokud by se obsahy nádob a barelů dostaly do zde protékající řeky Svitavy. Vedení kraje však bude žádat o peníze na takzvaný „úklid Vitky" ze Státního fondu životního prostředí. Tak, jak to konec konců slíbil také ministr životního prostředí Richard Brabec.

Žádost nepodají

„Jsme připraveni tento krok učinit a žádost podat. V současné době zajišťujeme všechny nezbytné podklady pro žádosti, zejména pak odborný posudek opatřený znaleckou doložkou a rozpočet projektu," nechal se slyšet hejtman Martin Netolický.

Svitavy jako takové podle všeho od podání vlastní žádosti ustupují podobně jako Chrudim, která řeší jiný případ. „Byl jsem informován starosty obou měst, že od podání vlastní žádosti odstupují především z důvodů nevyjasněných legislativních otázek," vysvětlil Netolický, proč nakonec žadatelem bude kraj samostatně.

Svitavy přitom na co nejrychlejším vyřízení žádosti i urychlení procesu pracovaly od února. „Jako město jsme činili. Nechali jsme zpracovat odbornou analýzu, která jasně řekne, jaké jsou dopady odpadu, jeho množství a definici oč se přesně jedná. Navrhli jsme také způsob likvidace," sdělil nedávno svitavský starosta David Šimek.

Jenže vlastníka někdejšího továrenského komplexu se stále nedaří vypátrat a hnát z odpovědnosti za současný stav. Proto je logické, že Svitavy od svého záměru ustupují. Přesto je podle Davida Šimka i hejtmana Martina Netolického nutné situaci rychle řešit.

Svitava v ohrožení

Podobně to vidí také krajský radní pro životní prostředí a zemědělství Václav Kroutil: „V ohrožení je tak především řeka Svitava, která protéká v bezprostřední blízkosti areálu. Chemikálie v různých obalech jsou nezabezpečené a přístupné veřejnosti." Pokud Pardubický kraj se svou žádostí o dotaci ze speciálního programu na likvidaci nebezpečného materiálu a odpadu uspěje, může počítat s podporou až 80 procent celkových způsobilých výdajů. Zbytek pak musí zaplatit ze své kapsy.

Chrudim řeší pneu

Kraj musí podat žádost nejdéle do 27. července. Celou akci „je nutné uskutečnit do šesti měsíců od podpisu smlouvy, nejpozději však do 30. května 2017". Starosta David Šimek navíc nedávno uvedl, že čety, které by pomohly zlikvidovat a odvrátit možnou ekologickou katastrofu, by měly nastoupit do areálu továrny nejdříve v říjnu.

Výrobna v Brněnci produkovala speciální tkaniny a dodávala dokonce nehořlavé přikrývky do letadel. Zakázky podle všeho měla nasmlouvané ještě na tři roky dopředu. Zboží pak vyvážela zejména do skandinávských zemí. Provoz proto skončil po nepovedené privatizaci podniku. Komplex, rozkládající se téměř na polovině území obce, byl uzavřený v roce 2009.

Podobný problém naproti tomu řeší i Chrudimští. Vedení tamní radnice se snažilo sehnat peníze na zabezpečení skládky pneumatik a gumového těsnění v Boru u Skutče, kde v roce 2011 došlo k požáru.