Jak tohle mohl ministr Kalousek vůbec vypustit z pusy? Za tohle by ho měli zavřít do blázince.

Těmito slovy ve čtvrtek okomentoval ministrem uvažované zastavení financování regionálních vlakových spojů královéhradecký krajský radní odpovědný za dopravu Josef Ješina.

Hradeckému kraji přispívá stát podle desetiletého memoranda, uzavřeného mezi kraji a bývalou vládou Jana Fischera, na ztrátové osobní a spěšné vlaky ročně 245 miliony korun, dalších 360 milionů dotuje sám kraj. V Pardubickém kraji, kde je veřejná doprava více zajišťována autobusy, stát dává 135 milionů korun. Pokud by kraje o tyto částky přišly, muselo by být zrušeno minimálně 40 procent spojů. A to prakticky ze dne na den. Nebo by je musely provizorně nahradit levnějšími autobusy.

Úbytek poloviny spojů

„To Kalousek skutečně nemůže myslet vážně. Myslím, že by úbytek počtu spojů byl ještě větší než 40 procent, která odpovídají podílu státu na krytí prokazatelné ztráty z financování dopravní obslužnosti na železnici. Určitě bychom sice snížili variabilní náklady, ale fixní zůstanou logicky stejné,“ řekl Ješina.

Jak podotkl, těch ohrožených 245 milionů korun je přesně částka, kterou kraj dotuje na svém území linkové autobusy.

„Dohody se přece musí dodržovat. Chápu, že nás, kraje, nemá pan Kalousek rád, když jsme z jiného politického tábora. Ale kdyby podobným způsobem popřel dohody s nějakým zahraničním subjektem, Česká republika by musela platit milionové arbitráže,“ řekl pardubický krajský radní pro dopravu Jan Tichý.

Hejtmani hrozí soudy

Jak radní Tichý dodal, v Pardubickém kraji je podíl státu na krytí ztrát regionální osobní železniční dopravy oproti Královéhradeckému pouze třicetiprocentní, přesto by to mělo za důsledek nutnost provizorního zajištění náhradních autobusů a naprostý rozvrat veřejné dopravy. Některé méně využívané tratě by mohly úplně zaniknout.

Rozhořčení hejtmani, sdružení v Asociaci krajů, už pohrozili, že budou příspěvek státu vymáhat soudně.

„Pro nás je důležité, aby fungovala dopravní obslužnost. A v případě, že vláda skutečně odmítne plnit smlouvu, musí počítat s jedinou variantou. V právním státě se smlouvy dodržují a my si vynutíme její dodržování prostřednictvím soudu,“ podotkl šéf Asociace krajů a jihomoravský hejtman Michal Hašek.

Peníze na to, aby výpadek státu vynahradili, hejtmani nemají. Ostatně, například Pardubický kraj ruší i bez nové hrozby osobní dopravu na několika málo frekventovaných lokálních tratích na Orlickoústecku a Chrudimsku.

Kalouskův návrh schválila před týdnem v naprosté tichosti Nečasova vláda. Celkem se celorepublikově jedná o příspěvek 2,6 miliardy. Ministerstvo financí tím chce záplatovat díru v rozpočtu poté, co Ústavní soud zamítl snížení státní podpory stavebního spoření. Státu tak nyní neplánovaně chybí šest miliard korun.

Omezení počtu spojů by nejvíce odnesly méně využívané lokální tratě. Naopak rychlíky a další vlaky na hlavních tratích by opatření nejspíš nepocítily vůbec. Část těchto spojů si totiž na sebe vydělá i bez dotace, dalším přispívá na provoz pouze stát.