Rozčilení starostů nyní provází projednávání změn jízdních řádů.  Lidé ze svitavského okresu zaslali na Pardubický kraj  desítky připomínek. Mají ale dojem, že skončily v koši.

Návrhy upravených řádů zveřejní společnost Oredo, která organizuje dopravu v kraji,  pátého března. Platit začnou  prvního dubna.   Jednání se starosty proto pokračují.  „Zatím nikdo nereagoval ani na jednu připomínku, co jsme zaslali.  Na posledním jednání nám Oredo neukázalo žádné návrhy změněných jízdních řádů.  Přitom avizují, že zruší deset procent spojů, ale neřekli, o které půjde.  Jsme z průběhu rozpačití. Myslím, že nejlepší by bylo vrátit staré jízdní řády, které platily vloni do 11. prosince,“ sdělil jevíčský starosta Roman Müller.   A není sám. Rozčilení neskrývají ani další starostové   z regionu.   Mají totiž dojem, že   nesmyslné spoje  byly do řádů zařazeny schválně. „Oni přidali spoustu autobusů, to ano. Jenže s nimi nikdo nejezdí. Lidi jezdí do práce dva měsíce autem, protože jim spoje nevyhovují.    Takže   tady několik autobusů zruší, protože nejsou využívané. Ale proč to tak je,“  podotýká  Roman Müller.

Hranice krajů

Na Jevíčsku a Moravskotřebovsku také kraj řešil problémy s hranicemi krajů.  Řidiči některých linek totiž neuznávali   cestujícím jízdenky.   „Domnívám se, že to by se mělo změnit,“ prohlásil náměstek hejtmana Jan Tichý. Dosud bylo podle něho problematické domluvit se s Olomouckým krajem v otázce dopravy na hranicích obou krajů. „Nedávno se ale sešel náš hejtman s hejtmanem Olomouckého kraje a dohodli se na spolupráci, která věřím,  bude fungovat,“ dodal radní  Jan  Tichý.

Na problémy si stěžoval i místostarosta Březinek Jaroslav Valík. „Kvůli špatné spolupráci krajů a různým dopravcům nefungují pořádně návaznosti linek a nejsem si jistý, jestli se v budoucnu něco změní,“ řekl místostarosta Valík.

Částečně spokojený je starosta Chornic Jiří Smékal. „S návrhem, kterým jsem chtěl reagovat na některé požadavky občanů, jsem bohužel neuspěl. Na druhou stranu byly splněny naše konkrétní připomínky, například zajíždění autobusů se zaměstnanci společnosti Mars k závodu v Chornicích,“ uvedl Jiří Smékal.  Problém s dopravou do Svitav řeší v Rozhraní. „Chci, aby Oredo podpořilo náš požadavek, aby v Rozhraní zastavoval dálkový autobus jedoucí ze Svitav před desátou hodinou dopoledne. V současné době totiž nemáme se Svitavami žádný dopolední přímý spoj, a to ani vlakový nebo  autobusový,“ vysvětlila starostka Ludmila Popelková. Jedná se totiž o dopravce, který není v závazku veřejné služby v Pardubickém kraji.  Oredo s ním bude proto jednat a požádá, aby autobus cestujícím z Rozhraní vyhověl.   

Dlouhé čekání

V Baníně  řeší potíže s dopravou dětí do školy.  „Mají přestup s dlouhým čekáním a nestíhají začátek vyučování. Odpoledne jim chybí přípoje,“ kritizoval nový systém místostarosta Josef Peterka. Technolog Oreda přišel s přestupním spojem, kterým se děti dostanou domů bez zbytečného čekání.  Ve Svitavách žádají o organizaci odjezdů autobusů,  kdy do jedné obce jedou  z více nástupišť. V orientaci by lidem pomohla informační tabule. Ta se na nádraží objeví zřejmě příští rok.