Výsledky jsou nyní vidět. „V tuto chvíli je znát úbytek kamionové dopravy v obci," říká starosta obce Josef Racek. Spokojeni jsou i jeho spoluobčané. „Situace je rozhodně lepší. Náklaďáků jezdí méně," potvrzuje Anna Miklová, která bydlí v blízkosti frekventované silnice.
Slíbenou schůzku všech zainteresovaných zástupců místních samospráv, státní správy, generálního ředitele firmy Metrans, silničářů i dopravního inspektorátu Policie České republiky svolal hejtman Pardubického kraje Martin Netolický. „Považoval jsem za důležité, aby se všichni sešli na jednom místě a vyříkali si své požadavky a možnosti přímo. Je nám všem jasné, že zásadním řešením může být až výstavba přivaděčů k budoucí silnici R35, a to mimo osídlení. To sice nebude hned, ale jsou možná jiná opatření, která mohou situaci ulehčit už v nejbližší době," uvedl Martin Netolický.
S jedním takovým opatřením přišla právě firma Metrans, která provozuje terminál. Vedení firmy zareagovalo na četné stížnosti od občanů a představitelů samospráv z okolí. Všem dopravcům jezdícím na terminál poslalo dopis, ve kterém je žádá, aby používali silnice první třídy. „Zároveň požadujeme, aby vaši řidiči nejezdili po silnici II/358, kde se jezdí kolem litomyšlského zámku a přes Němčice, ale využívali objízdnou trasu zejména přes Opatov," napsali zástupci firmy. Motivací pro dopravce je finanční kompenzace za ujeté kilometry navíc.
Brzy po setkání s hejtmanem se dostavily výsledky, proto se starosta Němčic hodnotí pozitivně. Podobného názoru je rovněž starosta Litomyšle Michal Kortyš. „Konečně jsme se setkali všichni, kterých se to týká a bylo jasně řečeno, o co v tomto problému jde," řekl Michal Kortyš.
Jedním dopisem ovšem jednání nekončí. Krajský úřad v současné době přezkoumá rozhodnutí Městského úřadu v Litomyšli, který zakázal kamionům delším než deset metrů jízdu po silnici třetí třídy přes Semanín, a buď rozhodnutí potvrdí, nebo zruší. Pardubický kraj rovněž vyzval policii k častějším namátkovým kontrolám dodržování předpisů. „Máme informace, že kamiony využívají kratších cest po silnicích třetí třídy. Chceme zamezit nadměrnému zatěžování těchto komunikací," dodal hejtman.
Celý problém však může trvale vyřešit pouze vybudování přivaděčů k budoucí silnici R35, a to mimo osídlení. „Ukazuje se, že stát v tomto ohledu zaspal," dodal němčický starosta Josef Racek.