Základem pro fajnšmekry ale je, aby krásně voněla a chutnala.

Milovníci kávy razí jedno základní heslo. Musí být především čerstvá. Někteří lidé si dělají zásoby, ale to není to pravé ořechové. „Často mívají v obchodech kávu v akci. Za kilové balení pak lidé zaplatí třeba osmdesát korun nebo i méně. Otázkou ale je, jestli skutečně ušetří," říká Jindřich Veselý ze Svitav.

Po otevření totiž káva ztrácí svoje aroma. To, co pak lidé pijí, už s kávou mnoho společného nemá. „Když je káva dlouho otevřená, ztrácí svoji kvalitu, samozřejmě i chuť a vůni. Pokud si chci na kávě opravdu pochutnat, pak si koupím menší balení. Vím, že když si ji zaliji, bude pěkně vonět," míní Jindřich Veselý. Podle něho lidé neušetří, když si koupí velké balení za dobrou cenu, protože už se nedá tak dobře hermeticky uzavřít, aby jí zůstaly všechny její kvality.

Jeho manželka má raději kávu rozpustnou. „Je to asi tím, že mléko nebo šlehačka by se v klasické kávě příliš nevyjímaly," poznamenává Jindřich Veselý.

Je tedy na zvážení každého „kafaře", jestli upřednostní kvalitu nebo cenu. Akční káva nemusí vždycky znamenat, že ušetříme. Často se totiž stává, že ji i vysypeme do koše.