Spoustu vitamínů má mimo jiné cibule. Proto jsem se rozhodl, že tentokrát si uděláme na zimu opravdu velké zásoby této důležité zeleniny.

Na samosběru na farmě v Dolním Újezdu jsme si jí nasbírali rovných osmdesát kilogramů. Kromě sladkých jídel ji totiž používáme snad úplně do všeho. Nesmí u nás doma chybět v guláši, na mase, v rýži, polévkách nebo na bramborách. Máma nám dělala při chřipce a nachlazení ještě také cibuli s cukrem. Bylo to docela odporné, ale pomáhalo to.

Cibule je zdravá a patří i do salátů nebo kyselého zelí.

(kt)

Proč jíst cibuli?

Cibule se rozšířila do celého světa ze západní Asie, kde původně rostla jako planá rostlina. Místní obyvatelé brzy objevili její výrazně léčivé účinky a mnohostranné využití v kuchyni. Lidé ji začali šlechtit pro svou potřebu. Dnes ji najdeme ve spoustě odrůd a typů. V kuchyni je nepostradatelná a pro tělo zdravá a léčivá. Cibule obsahuje množství vitamínů a minerálů. Je bohatá na kyselinu listovou (acidum folicum , vitamin B9), ale i jiné vitamíny skupiny B, vitamín C, vitamín E a karoteny. Z minerálů v cibuli nalezneme důležité prvky jako železo, zinek, síra, fosfor, hořčík, draslík, vápník, sodík, měď, jód.