VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Hvězdárna umožní vědecká pozorování

Litomyšl – Vychová astronomický kroužek nového Zdeňka Kopala? Možná ano. Každopádně v nově otevřené hvězdárně bude mít možnost objevovat vesmír každý. Je osazena dalekohledem, který měl k dispozici při svých prvních objevech i výše zmíněný významný litomyšlský rodák, jenž je dodnes celosvětově uznávanou kapacitou v oblasti astrofyziky.

6.10.2017
SDÍLEJ:

Slavnostní otevření hvězdárny v Litomyšli.Foto: Deník / Šilar Petr

„Jedná se o hvězdárnu s posuvnou střechou, jež vznikla na místě bývalého skladu místní mateřské školy. Neslouží pouze pro účely pozorování oblohy,“ uvedl Jan Šlégr, učitel fyziky a vedoucí astronomického kroužku.

Objekt, ve kterém je umístěn dalekohled, je multifunkční. Slouží i jako sklad pro potřeby mateřské školy, v jejímž areálu se nachází. Přístup k dalekohledu je možný pouze s odborným doprovodem. V Litomyšli funguje astronomický kroužek, který čítá deset členů, ale díky novému zařízení by se mohl rozšířit. V plánu jsou však i pozorování pro širokou veřejnost.

Nad vybudováním nové hvězdárny přemýšleli zástupci astronomického kroužku několik let. Své místo našla v zahradě mateřské školy. „Toto místo je pro nás vhodné tím, že tu končí město a dále jsou jen pole. Díky tomu je zde večer tma, kterou nenarušuje žádné osvětlení. Proto máme dobré podmínky pro pozorování jižním směrem, naopak severní část v Litomyšli pozorovat příliš nelze právě kvůli světelnému znečištění,“ poznamenal vedoucí kroužku.

VĚDA PRO KAŽDÉHO
Zmíněný dalekohled Newtonova typu má průměr 35 centimetrů. Tímto zařízením lze pozorovat i objekty hlubokého vesmíru. „Jsme rádi, že se tento dalekohled dá využít na vědeckou práci. Je elektronicky naváděný, což v praxi znamená, že stačí zadat objekt, který má být sledován,“ vysvětlil Jan Šlégr.

Obdobný přístroj používají čeští astronomové v Jižní Americe. Ovládaný je z Prahy a umožňuje vědeckou práci. Mohlo by se zdát, že pozorování hvězd nic nepřináší. Opak je však pravdou. „Studenti se nemusí stát astronomy, ale naučí se základy vědecké práce, které jim pomohou při studiu vědy a techniky. To je budoucnost našeho národa,“ poznamenal světoznámý astronom Jiří Grygar.

Ten se jako čestný občan města zúčastnil slavnostního otevření. Poznamenal také, že nové hvězdárny vznikají po celé České republice. „Je zde velká tradice, která pokračuje, a to i v moderní době, kdy se můžete dívat na internet a v lepší kvalitě. Marná sláva, když to vidíte přes ten dalekohled, tak je to vždycky něco jiného,“ poznamenal Jiří Grygar.

VESMÍR DĚTI BAVÍ
Astronomický kroužek má deset členů. „Doufám, že přilákáme díky nové technice další zájemce. Pro menší děti je lákavý pohled do dalekohledu. Starší zajímá povídání o vesmíru a ne vše se stihne ve škole,“ poznamenal učitel Jan Šlégr.

Projekt na vybudování hvězdárny se řešil několik let. Jeho počátky sahají do roku 2012. Její vybudování stálo 360 tisíc korun, náklady zaplatilo město.

Autor: Petr Šilar

6.10.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Hnutí ANO uspělo ve volbách. Jeho pardubický lídr Martin Kolovratník se znovu stal poslancem. Získal 4 996 preferenčních hlasů.

Na Svitavsku je vítězem voleb hnutí ANO

Houbař je nezvěstný, policie po muži pátrá.
2

Houbař byl nalezen v Trstenici, podle policie je v pořádku

V Janůvkách má polovina voličů odvoleno

Janůvky - Nevelká obec nedaleko Křenova patří z pohledu počtu oprávněných voličů k nejmenším na Svitavsku. V pátek kolem sedmé hodiny večer bylo v malé volební místnosti v budově obecního úřadu plno.

V Udánkách se volí v hospodě

Udánky/Moravská Třebová - V místní části Udánky mohli voliči spojit příjemné s užitečným. Volební místnost totiž sousedí se sálem místní hospody.

Policie pátrá po seniorovi. Nevrátil se z tancovačky

Pardubicko - Pardubická policie prosí veřejnost o pomoc při pátrání po Jaroslavu Malimánkovi.

Volební účast v Jevíčku za první den předstihla ostatní města

Jevíčko – Páteční volební účast v malohanácké metropoli předstihla i větší měst na Svitavsku. Ve dvou volebních okrscích přímo v Jevíčku přišlo rozhodnout o budoucím složení poslanecké sněmovny dvaačtyřicet procent oprávněných voličů.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.