Nutné sledování
Brněnská společnost Inset vyslala do Hřebečského tunelu své odborníky. „Provádíme průzkum pro projektanta, který následně rozhodne o opatřeních v tunelu. Uvnitř se vyskytly praskliny. Na ty největší nasazujeme deformometrické sondy. Díky nim budeme sledovat, jestli se trhliny dále rozevírají a pohybují,“ vysvětluje Luděk Záleský, odpovědný řešitel závady ze specializované firmy. Záznamy vyhodnotí čtyřikrát ročně. Podle Záleského se jedná o jednu z běžných vad těchto staveb.
Vedení pardubického Ředitelství silnic a dálnic vylučuje, že by praskliny byly následkem sesuvu před dvěma lety. „S tou událostí nemá současná závada nic společného. Nařídili jsme monitoring v tunelu. Budeme sledovat chování stavby od uvedení do provozu. Zjistili jsme poruchy, jako je degradace betonu a trhliny. S tím ale musíme počítat u každého díla,“ uvedl provozní náměstek Ředitelství silnic a dálnic Jiří Hostaša z Pardubic.
Luděk Záleský ovšem tak striktní v důsledcích sesuvu není. „Praskliny mohou se zříceným svahem souviset. Na straně k Moravské Třebové jsou patrné nejvíce, ale v podstatě jsou po celé délce,“ dodal Záleský. Pokud měření prokážou závažný pohyb trhlin, odborníci nařídí nutná opatření. Menší praskliny zacelí speciálními nátěry, tmely a síťkami.
Hřebečský tunel zůstane kvůli údržbě uzavřený až do čtvrtka, a to vždy od šesti do osmnácti hodin. Objízdná trasa vede po staré silnici. Řidiči proto musí počítat až s patnáctiminutovým zdržením. Cestáři z Litomyšle ale doufají, že dnes úpravy dokončí.