Ilona Pavlíčková na motorku sedla teprve před čtyřmi roky. „Do té doby jsem měla jiné povinnosti, rodinu a především malé děti. Přeci jen si uvědomuji, že motorismus je nebezpečný koníček. Teď ale děti povyrostly a já jsem se rozhodla, že to zkusím,“ popisuje své začátky na silném stroji Pavlíčková.
Dlouho prý navíc hledala motorku, která by odpovídala jejím tělesným proporcím. „Dříve nebylo moc možností, abych jezdila na něčem, z čeho dosáhnu na zem,“ usmívá se 152 centimetrů vysoká žena.
Těžký začátek
Dodnes si dobře pamatuje pocit, kdy poprvé na motorku sedla. „Strašně jsem se bála, že spadnu a na mě pak i motorka. Jízda autem mě vždy bavila, ale na motorce je to něco jiného,“ popisuje.
Pak se ale přihlásila do autoškoly a láska k motorismu sílila. „Začátek byl těžký, ale nelituji. Je to obrovská svoboda a čistírna hlavy. Není to koníček, je to kůň,“ dodává s tím, že nejdelší trasa, kterou zatím po tuzemských silnicích absolvovala, měřila asi 400 kilometrů.
Letos je však před ní velká výzva. Na motorkách se s manželem chystá do Alp. „Můj muž mě přemluvil. Pojedeme přes Slovinsko, Rakousko a tak dál. Čeká nás dva tisíce kilometrů a musím přiznat, že se trochu bojím,“ přiznává Pavlíčková a pomalu sedá do sedla své motorky a odjíždí spolu s ostatními kolegy trénovat některé krizové momenty na vysokomýtském autodromu.
Tragický červen
Na ty jí připravují experti z Asociace centra bezpečné jízdy společně s policisty. Důvodů je hned několik. Jedním z nich jsou statistiky nehodovosti, které každoročně pro motorkáře vychází tragicky. Loňský rok byl skutečně kritický. „Zaznamenali jsme 82 smrtelných nehod motocyklistů. Byl to nárůst zhruba o čtvrtinu oproti roku 2020,“ upozorňuje náměstek policejního prezidenta Tomáš Lerch, který se v pátek taktéž zúčastnil spanilé jízdy v Pardubickém kraji, která mířila ze Slatiňan na vysokomýtský polygon.
Neveselé statistiky navíc provází motorkáře i v tomto roce. Podle policistů totiž přišlo o život už 30 motocyklistů. „Zejména měsíc červen byl velmi tragický,“ dodává Lerch.
Podle policejních statistik zhruba 60 procent dopravních nehod zaviní sami motorkáři. „Nejčastější příčinou je nezvládnutí stroje, ať už z důvodu nepřiměřené rychlosti nebo třeba špatné reakce na aktuální dopravní stav komunikace,“ zmiňuje Lerch.
Kromě fatálních nehod, policie vede také statistiky o tom, kolik motorkářů bylo na silnici těžce zraněno. „Loni jsme evidovali celkem 329 těžce zraněných motocyklistů,“ uvádí Lerch.
Motorkáře policisté řadí mezi nejzranitelnější účastníky silničního provozu společně s cyklisty a chodci. „Každá dopravní nehoda končí nějakým, byť menším, zraněním. Oproti řidiči jiného motorového vozidla jsou totiž motorkáři méně chráněni,“ říká Lerch.
Právě z preventivních důvodů policie spolupořádá akci Kolama dolů – učme se přežít. „Akce se koná v průběhu celé sezóny na celkem devíti polygonech po celé České republice,“ dodává krajská policejní preventistka Daniela Mauerová.
Termíny všech vyjížděk v roce 2022, místo srazu a cílový polygon:
• 13. května 2022, Jinolické rybníky (parkoviště na hrázi) – GPS 50.4734869N, 15.3099914E - polygon S-Drive Hradec Králové
• 21. května 2022, parkoviště u Masarykova okruhu, Brno – GPS 49.1995628N, 16.4456144E - polygon Brno Circuit
• 27. května 2022, Chrastava (vlakové nádraží) – GPS 50.8135794N, 14.9531414E - polygon Sosnová
• 10. června 2022, Hradec nad Moravicí (parkoviště u Červeného zámku) – GPS 49.8653708N, 17.8748378E - polygon Libros Ostrava
• 8. července 2022, Slezská Ostrava (parkoviště u Slezskoostravského hradu) – GPS 49.8318711N, 18.3002717E - polygon Třinec Steel Ring
• 15. července 2022, Slatiňany, ul. Nádražní – GPS 49.9188672N, 15.8242344E - polygon Vysoké Mýto
• 22. července 2022, letiště Komárovice – GPS 49.3398067N, 15.6737844E - polygon Jihlava
• 29. července 2022, Mníšek pod Brdy, ul. Průmyslová silnice II/116 – GPS 49.8722864N, 14.2714233E - polygon Příbram
• 5. srpna 2022, parkoviště Lovochemie Lovosice – GPS 50.5096692N, 14.0751383E - polygon Most