Už během výstavy, která vzbudila ohlas a viděly ji více než tři tisícovky návštěvníků, se rozproudila debata, zda by socha, která byla vytvořena přímo pro Litomyšl, nemohla ve městě zůstat. 

„Já bych byl jedině rád, ale záleží na rozhodnutí vedení města. Potěšil mě ohlas lidí z Litomyšle, ke které mám vřelý vztah,“ řekl k tomu Aleš Hvízdal. 

S nápadem oslovil i starostu města. „Socha v jízdárně se mi moc líbila. Vizualizace v prostoru mne nenadchla. Rada města rozhodnutí o soše přesunula na nejbližší jednání. Osobně se nebráním výtvarnému počinu na kruhovém objezdu,“ sdělil Radomil Kašpar. Druhým navrženým místem je autobusové nádraží. Ve hře jsou tyto dvě lokality, Deník přináší vizualizace exkluzivně.

VIZUALIZACE možného umístění sochy koně v Litomyšli na autobusovém nádraží.

Jezdecká socha římského císaře Marca Aurelia, přesněji její kopie bez jezdce, je v současné době ve skladu. Od půlky října bude zdobit Národní technickou knihovnu v Praze. Na několik týdnů je tedy „ustájení“ sochařského unikátu jasné. Co bude dál, záleží na radě města.

„Kůň se mi líbí. Dovedu si ho na kruhovém objezdu představit. Dokáže vyvolat emoce a vyprovokuje lidi o soše přemýšlet a diskutovat,“ sdělila například litomyšlská radní Petra Benešová. 

V minulosti bylo do Litomyšle přivezeno nespočet soch, které u obyvatel vzbudily až přímo odpor. Nabízí se tedy otevřít diskuzi. Najít spojitost mezi symbolem koně a Litomyšlí není těžké. Už jen proto, že toto zvíře je neodmyslitelně spjato se životem člověka. Navíc má socha návaznost na muzeum antiky, které bývalo v jízdárně zámku. Sám autor považuje spojení renesance a antiky nebo moderních přístupů a technologií ve vztahu k Litomyšli za logické. 

Dílo vychází ze scanu skutečné jezdecké sochy římského císaře Marca Aurelia. Umělci v počítačovém modelu sochu panovníka odstranili a ponechali jen figuru zvířete.