Po patnácti letech, kdy byla historická úzkokolejka z Mladějova na Hřebeč v provozu jen částečně, se dobrovolníkům podařilo rekonstruovat poslední část trati a obnovit tak muzejní provoz v celé její délce.

První vlaky veřejnost do obnovené stanice Hřebeč doly dovezou v sobotu 5. května. Téměř na den přesně sto let poté, co Moravské místodržitelství v Brně projekt výstavby původně průmyslové úzkokolejky schválilo.

Na obnově trati na Hřebeč pracovali dobrovolníci sedm let. „Od léta 2015 byl provoz prodloužen do zastávky Josefka, od jara 2017 pak až k dolu Gerhard. Letos 5. května oslavíme sté výročí úzkokolejky obnovením provozu až do konečné stanice Hřebeč doly,“ sdělil Marek Skalka ze spolku Mladějovská průmyslová dráha.

Dobrovolníci sice pracují v Mladějově bez nároku na odměnu, ale náklady na obnovu trati byly vysoké. „Částečně jsme je financovali z výnosů provozu našich pravidelných výletních vlaků, avšak bez pomoci sponzorů a partnerů bychom to nezvládli,“ podotkl Marek Skalka. Obnovením provozu na celé úzkokolejce ale práce rozhodně nekončí. Dobrovolníky čeká údržba trati, oprava historických vozidel a příprava zpřístupnění památek spojených s hornickou činností na Hřebči.

Jedenáctikilometrová mladějovská drážka o rozchodu 600 mm byla vybudována na sklonku 1. světové války pro dopravu lupku a šamotu. Svému účelu sloužila do roku 1991, kdy byly doly na Hřebči i šamotka v Mladějově kvůli nerentabilitě uzavřeny. Až do konce provozu na úzkokolejce jezdily parní lokomotivy polotendrové konstrukce, které se díky tomu dochovaly. Dnes je mladějovská úzkokolejka unikátní technickou památkou v rámci celé republiky.