Kterou z variant R35 podporujete?

Radko Martínek: Jsem jeden z mála, kteří nemuseli měnit názor. Od počátku podporuji jižní variantu, která je jednodušší a více tolerantní k životnímu prostředí a rychleji vybudovatelná.

Ivo Toman: V minulosti jsem byl zastáncem severní varianty. Nyní podporuji schválený územní plán kraje s jižní variantou. Podmínkou je plnohodnotné napojení Ústeckoorlicka. Nyní je klíčový především čas a jižní varianta má výhodu, že je fixována v platném územním plánu.


Na internetu jsem četl, že jste horlivým zastáncem severní varianty proto, že na lukrativních místech pod dálnicí máte pozemky?

Ivo Toman: Jednoznačně tyto spekulace vyvracím. Žádné pozemky v jakékoliv trase, která je diskutovaná, nevlastním.


Jak se díváte na protesty zemědělců na Litomyšlsku?

Ivo Toman: Každá varianta má a bude mít své příznivce a odpůrce. Protesty vnímám, beru velmi vážně a snažím se vžít do role každého, který bude dotčen výstavbou silnice. Ale zdůrazňuji, že bez ústupků a kompromisů nic nepostavíme. Vždy je nejlepší dohoda.

Radko Martínek: Jejich postoj chápu, silnice je ale nezbytná. K jejich problému je třeba se stavět s maximální citlivostí a pomoci jim situaci řešit, jak umožňuje zákon. A to buď náhradními pozemky nebo výkupem za odpovídající cenu. Upřednostňuji dohodu před jiným řešením.


Sníží nová silnice nehodovost v regionu? Bude opravdu bezpečná?

Společně: Určitě ano. Když porovnáme počet projíždějících aut a procenta nehodovosti. Důležité je, že odvede dopravu z Litomyšle a dalších obcí podél silnice I/35.


Kolik bude výstavba R35 stát?

Společně: Náklady na celou trasu R35 z Opatovic do Starého Města se pohybují ve výši asi čtyřiceti miliard korun.

KOMPLETNÍ ROZHOVOR: ZDE