Návrh na vybudování nové zastávky v Březové nad Svitavou vzešel od Správy a údržby železniční cesty a podniku Elektrifikace železnic. „Myšlenka je to zajímavá pro obě strany. Pro město by to znamenalo přiblížení železniční dopravy lidem. Obě současné zastávky jsou pro obyvatele z centra města příliš vzdálené,“ uvedla zastupitelka Březové Jana Poláčková.
Přestože je projekt nové vlakové zastávky teprve v plenkách, není žádnou novinkou. S vybudováním nové stanice se tady počítalo už před patnácti lety při modernizaci koridoru z České Třebové do Brna. Z realizace projektu ale sešlo, protože město nemělo dostatek prostředků na spolufinancování výstavby zastávky.
Březová nad Svitavou má v současnosti dvě místa, kam se lidé mohou za železničními spoji vypravit. Nádraží stojí na konci města, prakticky už v Moravské Chrastové. Bez auta se k němu vydá jen málokdo. Podobně je na tom také zastávka Dlouhá. Leží úplně mimo město. V poslední době ji začali využívat obyvatelé z nového sídliště na Špitálském poli. Zatímco zastávka Dlouhá má zůstat zachována, současné nádraží v Březové by přestalo pro cestující prakticky existovat. Zachována by zůstala pouze budova, ze které by výpravčí dohlížel na dění na trati a několik kolejí, pro křižování vlaků.
Změna na železnici čeká od 15. června také na Litomyšlany. „Na trasu z Litomyšle do Chocně zařadí České dráhy vlak Regionova. Pro cestující bude znamenat větší komfort a navíc je nízkopodlažní,“ uvedl Pavel Jiráň z litomyšlské radnice. Již několik let se ovšem hovoří o přestvbě trati, aby umožnila průjezd také rychlejším vozům a lidé ji začali více využívat při cestě do zaměstnání a školy.