Bez soli nejsou

Sklady soli zatím úplně prázdné nejsou, ale rezervy jsou malé. „Máme dva dodavatele, kteří sůl průběžně navážejí, zatím jsme nikdy úplně na dně nebyli,“ řekl provozní náměstek Správy a údržby silnic Pardubického kraje Václav Ouhrabka.

Silničáři ve svitavském okrese mají ve svých skladech posypové soli tak zhruba na tři týdny. Jak dlouho jim vydrží, však záleží na počasí. „V tuto chvíli máme na skladě zhruba tři sta tun posypové soli,“ potvrdil Martin Heger, z litomyšlského cestářství. Předpokládá, že sůl ještě bude muset objednat. „Když často sněží, vydrží nám sto tun zhruba na týden,“ řekl Martin Heger. Rovněž poličští cestáři mají podle Václava Oboleckého na skladě tři sta tun. „To je málo. Čekáme na další dodávky,“ sdělil vedoucí poličského cestmistrovství Václav Obolecký.

Pracovníci Správy a údržby Pardubického kraje ze Svitav podle jejich vedoucího Petra Hanzala za tuto zimu již sklad dvakrát doplnili. Jedna dodávka činí obvykle dvě stě až tři sta tun posypové soli. Její spotřebu ovlivňuje počasí. „Když drobně chumelí a sníh auta ujíždějí do ledu, je spotřeba větší. V případě, kdy třeba intenzivně chumelí, především pluhujeme. Pak není soli tolik potřeba,“ vysvětlil vedoucí svitavských cestářů Petr Hanzal. Podle něj oblast kolem Svitav je na údržbu náročnější než třeba Litomyšlsko. Kříží se zde tři silnice prvních tříd a navíc všechny silnice směřující ze Svitav vedou do kopce. „Velký důraz musíme dbát na březovský kopec, kopec u Vendolí nebo „vracečku“ na obchvatu Opatova. Je–li vítr, bývají problémy se sněhem také u křižovatky u Koclířova,“ vysvětlil Petr Hanzal.

Dodávají maximum

Nedostatek posypové soli je údajně celorepublikový problém. Smluvní dodavatel silničářů objednávky vykrývá postupně. „Snažíme se, aby všichni silničáři nějakou sůl měli. Dodáváme maximum toho, co je možné. Samozřejmě potřeba by byla větší. Nedostatek soli je ale téměř celoevropský problém. U nás není situace ale zdaleka taková jako třeba v Německu,“ sdělil Lukáš Niemiec, ředitel divize chemie českotěšínské firmy, která dováží a distribuuje posypovou sůl pro údržbu komunikací také ve svitavském okrese. Podle něho výrobní plány těžebních společností nedovolují najednou zvýšit dodávky.

Ve svitavském okrese cestáři udržují zhruba sedm set kilometrů silnic druhých a třetích tříd. Navíc smluvně zajišťují ošetření pro ředitelství silnic a dálnic na silnicích prvních tříd.

(syh,čtk)